C 2008

Intencionální literatura pro děti a mládež ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami

ŠUBRTOVÁ, Milena

Basic information

Original name

Intencionální literatura pro děti a mládež ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami

Name (in English)

Intentional Literature for Children and Youth in Relation to Pupils with Special Educational Needs

Authors

ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability, p. 261-278, 18 pp. 278, 2008

Publisher

Paido - Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026786

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4708-2

Keywords (in Czech)

literatura pro děti a mládež; specifika literatury pro nevidomé, neslyšící, mentálně handicapované a autisty, dyslektiky; výzkum

Keywords in English

Intentional Literature for Children and Youth; particularities of literature for blind and deaf persons and persons with mental handicap; autism spectrum disorders; dyslexia; research

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2010 16:16, doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.

Abstract

V originále

Úvahy o umělecké intencionální literatuře pro děti a mládež ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami se mohou rozvíjet několika směry, a to v závislosti na typu zdravotního či sociálního znevýhodnění a z něj vyplývajících specifik vzdělávacích potřeb (specifika literatury pro nevidomé, neslyšící, mentálně handicapované a autisty, dyslektiky), dále s ohledem na postavení a funkce umělecké literatury ve výchovně-vzdělávacím procesu, z pohledu literárněhistorického i literárněteoretického.

In English

Reflections on artistic intentional literature for children and youth in relation to pupils with special educational needs may develop in two directions, depending on the type of their medical or social handicaps and - consequently - on their particular educational needs (particularities of literature for blind and deaf persons and persons with mental handicap; autism spectrum disorders; dyslexia) then regarding the place and function of artistic literature in the educational-pedagogical process; the from the view points of literary history and literary theory.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education