HAVELKOVÁ, Marie, Lenka PROCHÁZKOVÁ and Petr KACHLÍK. Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na základních školách v Jihomoravském kraji (Particularities of Communication Abilities of Talented Pupils in Primary Schools in the South Moravian Region). In Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 1st ed. Brno: Paido, Brno, 2008, p. 85 - 106, 18 pp. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. ISBN 978-80-210-4708-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na základních školách v Jihomoravském kraji
Name in Czech Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na základních školách v Jihomoravském kraji
Name (in English) Particularities of Communication Abilities of Talented Pupils in Primary Schools in the South Moravian Region
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Lenka PROCHÁZKOVÁ (203 Czech Republic) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 85 - 106, 18 pp. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, 2008.
Publisher Paido, Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026800
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4708-2
Keywords in English talented pupils - education of talented pupils - common population - Framework educational programme for primary education - communication abilities - particularities of communication of talented pupils
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 15/3/2010 13:28.
Abstract
V dnešní době ještě škola není příliš přizpůsobena na rozdílný výkon jednotlivých žáků a je koncipována tak, že vyhovuje většině, tedy populačnímu průměru. Každý, kdo nějakým způsobem vybočuje, je brán jako rušivý element. Nový školský zákon, zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní i základní vzdělávání i nárůst specializovaných tříd pro nadané znamenají v mnohém pozitivní přínos. Výzkumná sonda, jež byla realizována v letošním roce, analyzovala komunikační schopnosti rozumově nadaných žáků na 1. a 2. stupni ZŠ. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s učiteli byla zkoumána komunikační specifika nadaných dětí v pedagogické komunikaci, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli učitelé základních škol v Jihomoravském kraji, kteří učí nadané děti, diagnostikované z pedagogicko-psychologické poradny.
Abstract (in English)
At present, school is not yet adapted to different individual performance of pupils and it is framed to be suitable for majority of pupils, population average. The research sound carried out this year analysed the communication abilities of talented pupils in the first and second grade of primary schools, especially in the field of communication and communication abilities in connection with demands of Framework educational programme for primary education. With the assistance of questionnaire survey and discussion with teachers, communication particularities of talented pupils in educational communication were examined, especially their disrupted communication abilities. Respondents of the research sound were the primary school teachers from the South Moravia Region, which teach talented pupils diagnosed from educational-psychological advisory centre.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 15/10/2024 08:33