D 2008

Zkušenosti s ochranou spotřebitele v činnosti veřejného ochránce práv

KOUKAL, Pavel

Basic information

Original name

Zkušenosti s ochranou spotřebitele v činnosti veřejného ochránce práv

Name (in English)

Activities of the Ombudsman in the Field of Consumer Protection

Authors

KOUKAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Současné aktuální otázky spotřebitelského práva, p. 111-116, 6 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/08:00034162

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-4568-2

Keywords in English

consumer protection;ombudsman;reclamation;alternative dispute resolution;unfair business practicies
Změněno: 2/4/2010 18:59, Mgr. Marie Zejdová

Abstract

V originále

Autor se v příspěvku zabývá hodnocením ochrany spotřebitele z pohledu veřejného ochránce práv. Dospívá k závěru, že v oblasti ochrany spotřebitele působí příliš mnoho úřadů, mezi nimiž čsto dochází k negativním kompetenčním sporům. Současně žádný ze správních orgánů nemá oprávnění závazně rozhodovat spotřebitelské spory. Řešení autor vidí ve svěření rozhodovací kompetence České obchodní inspekci.

In English

Author describes ideas of the Public Defender of rights concerning the consumer protection cases. Author suggests to decrease the number of consumer protection authorities and to empower the Czech Business Inspection to solve disputes between consumers and entrepreneurs.