k 2008

Současný stav multikulturního vzdělávání a výuky v ČR (hledání koncepce a zkušenosti SIM Brno)

LUKAS, Josef

Basic information

Original name

Současný stav multikulturního vzdělávání a výuky v ČR (hledání koncepce a zkušenosti SIM Brno)

Name (in English)

The contemporary situation of the multicultural education and teaching in the Czech Republic {the conceptions and experiences of SIM/Centre for Minority Integration Brno}

Authors

Edition

Mezinárodní konference a odborný seminář „Ďuričove dni“ Asociace školní psychologie SR a ČR, Nitra, 2008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

multicultural education; stereotype; prejudice; acculturation; project SIM
Změněno: 26/11/2008 19:35, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je věnován tématu multikulturní výchovy v kontextu české vzdělávací soustavy. V první části jsou zmíněny základní obecné důvody, které potřebu multikulturní výchovy dokládají (především existence stereotypů a předsudků ve společnosti). Poté je krátce vymezeno pojetí multikulturní výchovy a její hlavní cíle. Podstatná část příspěvku, vycházející z teoretických i výzkumných sdělení, je věnována různým problémům, spojeným se zaváděním multikulturní výchovy v České republice. V závěru textu je naznačena struktura a rozsah práce Střediska integrace menšin Brno (projekt ESF, MŠMT, realizovaný IPPP ČR) v oblasti multikulturní výchovy a přípravy na ni.

In English

The article deals with the multicultural topic in the context of the Czech Educational system. The first part of the article is concentrated on the general reasons, which proclaim the need of the multicultural education {especially the existence of the stereotypes and prejudices in the society}. Then is shortly defined the conception of the multicultural education and its main goals. The main part of the article, which is determined by the theoretical and research reports is dedicated to different topics and problems which are connected with the introduction of the multicultural education in the Czech Republic. In the conclusion of the article are indicated the structure and the range of work and activities in the Centre for Minority Integration-Brno {ESF project, MSMT, realized by IPPP CR}in the field of multicultural education.