a 2008

Rural Schools: Wrinkles for Mayors?

TRNKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Rural Schools: Wrinkles for Mayors?

Name in Czech

Venkovské školy: starosti pro starosty?

Authors

TRNKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

2008

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00029128

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

venkovské základní školy; malotřídní školy; venkovské obce; starostové; zřizovatelé základních škol; důvody pro zřízení venkovských škol; náklady a přínosy provozování malých venkovských základních škol

Keywords in English

rural primary school; small school with composite classes; rural municipality; mayors; founders of the primary schools; reasons for establishing rural schools; costs and benefits of the running small rural primary school

Tags

International impact
Změněno: 19/2/2010 21:55, Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.

Abstract

V originále

All municipalities in the Czech Republic are obliged to guarantee access to basic education for children eligible for compulsory schooling. To meet this task, most municipalities establish a primary school whose operational and investment costs they cover. Running a school can be very demanding for rural municipalities. The article presents the results of a questionnaire survey which involved founders (mayors) the so-called small schools with composite classes, situated mainly in small rural municipalities. Based on these results examines the main stereotypes associated with the notion of small rural schools. A hypothetical balance between what the municipality must invest and what benefits the school brings is sought.

In Czech

Výzkumná zpráva se snaží přinést analýzu nákladů a přínosů venkovských málotřídek, a to z pohledu jejich zřizovatelů - starostů. Vychází z dat realizovaného dotazníkového šetření a uvádí hlavní důvody vedoucí ke zřizování škol, náklady na provoz těchto škol a hlavní přínosy, které jejich existence pro obce znamená. Ukazuje se, že poměřovány jsou mezi sebou náklady a výnosy nestejné povahy, a proto není jednoduché je mezi sebou bilancovat.

Links

GA406/07/0806, research and development project
Name: Málotřídní školy v České republice: analýza současného stavu a potenciálů jejich rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, Small Schools with Composite Classes in the Czech Republic: Analysis of Current Situation and Further Development Potential