Detailed Information on Publication Record
2008
Rural Schools: Wrinkles for Mayors?
TRNKOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Rural Schools: Wrinkles for Mayors?
Name in Czech
Venkovské školy: starosti pro starosty?
Authors
TRNKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
2008
Other information
Language
English
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00029128
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
venkovské základní školy; malotřídní školy; venkovské obce; starostové; zřizovatelé základních škol; důvody pro zřízení venkovských škol; náklady a přínosy provozování malých venkovských základních škol
Keywords in English
rural primary school; small school with composite classes; rural municipality; mayors; founders of the primary schools; reasons for establishing rural schools; costs and benefits of the running small rural primary school
Tags
International impact
Změněno: 19/2/2010 21:55, Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.
V originále
All municipalities in the Czech Republic are obliged to guarantee access to basic education for children eligible for compulsory schooling. To meet this task, most municipalities establish a primary school whose operational and investment costs they cover. Running a school can be very demanding for rural municipalities. The article presents the results of a questionnaire survey which involved founders (mayors) the so-called small schools with composite classes, situated mainly in small rural municipalities. Based on these results examines the main stereotypes associated with the notion of small rural schools. A hypothetical balance between what the municipality must invest and what benefits the school brings is sought.
In Czech
Výzkumná zpráva se snaží přinést analýzu nákladů a přínosů venkovských málotřídek, a to z pohledu jejich zřizovatelů - starostů. Vychází z dat realizovaného dotazníkového šetření a uvádí hlavní důvody vedoucí ke zřizování škol, náklady na provoz těchto škol a hlavní přínosy, které jejich existence pro obce znamená. Ukazuje se, že poměřovány jsou mezi sebou náklady a výnosy nestejné povahy, a proto není jednoduché je mezi sebou bilancovat.
Links
GA406/07/0806, research and development project |
|