NAJVAROVÁ, Veronika. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy (Research on Reading Strategies of Primary School Pupils). In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, p. 461-468. ISBN 978-80-7041-287-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy
Name (in English) Research on Reading Strategies of Primary School Pupils
Authors NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Hradec Králové, In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy, p. 461-468, 8 pp. 2008.
Publisher Gaudeamus
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026836
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7041-287-9
Keywords in English reading literacy; reading strategies; research; qualitative approach
Tags qualitative approach, reading literacy, reading strategies, research
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 19/12/2008 10:59.
Abstract
Příspěvek seznamuje s výzkumem čtenářské gramotnosti žáků primární školy, jehož cílem bylo zjistit, které faktory ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti žáků a jaký je její stav. Abychom získali hlubší vhled do problematiky čtenářské gramotnosti a faktorů, které ji ovlivňují, rozšířili jsme zkoumání kvantitativní roviny čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy o použití metod kvalitativního přístupu. Zkoumáním vybraných žáků (extrémních případů) jsme mohli popsat čtenářské strategie, které používají různě zdatní čtenáři. V příspěvku popisujeme vybrané výsledky výzkumu čtenářských strategií.
Abstract (in English)
The paper introduces the reading literacy research, that we carried out among primary-school pupils. In order to achieve a better insight into the problem of reading literacy and the factors that influence its development we used the qualitative research approach as well as the quantitative one. By analysing selected pupils (extreme cases) it was possible for us to describe reading strategies that are used by readers of different proficiencies. Results of the reading strategies research is being presented in this paper.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 28/4/2024 10:23