DOLEŽALOVÁ, Jana, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Čtenářské strategie studentů pedagogických fakult (Reading Strategies of Students of Faculties of Education). In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, p. 333-344. ISBN 978-80-7041-287-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čtenářské strategie studentů pedagogických fakult
Name (in English) Reading Strategies of Students of Faculties of Education
Authors DOLEŽALOVÁ, Jana (203 Czech Republic), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic).
Edition Hradec Králové, In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy, p. 333-344, 12 pp. 2008.
Publisher Gaudeamus
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026837
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7041-287-9
Keywords in English reading literacy; reading strategies; learning from text
Tags learning from text, reading literacy, reading strategies
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 27/11/2008 14:02.
Abstract
V příspěvku představujeme výsledky výzkumu čtenářkých strategií studentů Pedagogických fakult. Průzkum byl proveden na Pedagogických fakultách v Brně a Hradci Králové. Studentům prvního ročníku byl distribuován dotazník, se studenti vyjadřovali ke čtenářským strategiím, které používají během učení z textu. Současně byli dotazování do zkušenost se čtenářskými strategiemi z dřívějších vzdělávacích stupňů. V našem výzkumu vycházíme z předpokladu, že pokud má učitel předávat svým žákům způsoby (strategie), jak efektivně pracovat s textem, pak tyto způsoby (strategie) musí sám dobře ovládat. Čeští žáci dosahovali ve výzkumech PISA a PIRLS výsledků průměrných výsledků. Přepokládáme proto, že práce s textovými materiály vykazuje v českých školách rezervy. Aby se podařilo v budoucnu tento trend zvrátit, pak je nutné, aby se studenti učitelství setkávali s novými přístupy ke čtení a čtenářské gramotnosti již během studií na Pedagogických fakultách.
Abstract (in English)
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové. First year students were asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 2/5/2024 22:29