D 2008

Politická ekonomie nedůstojnosti: mediální diskurz o volbě prezidenta ČR

MIESSLER, Jan

Basic information

Original name

Politická ekonomie nedůstojnosti: mediální diskurz o volbě prezidenta ČR

Name (in English)

Political Economy of Undignity: Media Discourse about Czech Presidential Election

Authors

MIESSLER, Jan (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Trnava, Média, spoločnosť, mediálna fikcia, p. 296-299, 4 pp. 2008

Publisher

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00034199

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-8105-072-5

Keywords in English

media discourse; discursive element; critical discourse analysis; political economy of media; Czech presidential election

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/4/2009 17:00, Mgr. Jan Miessler

Abstract

V originále

Příspěvek analyzuje mediální diskurz o poslední volbě prezidenta České republiky a snaží se identifikovat klíčové mechanismy, které ovlivnily jeho podobu. Analýza diskurzu vychází z tradice kritické diskurzivní analýzy, na kterou navazuje sociálně-teoretická nadstavba. Příspěvek se soustředí zejména na mediální konstruování "nedůstojnosti" prezidentské volby, která se stala zastřešující nálepkou pro popis průběhu volby.

In English

The paper analyses media discourse on the last Czech presidential election, and identifies key mechanisms that shaped its final form. The analysis of discourse follows the tradition of Critical discourse analysis, enriched by a superstructure consisting of social theories. The paper focuses mainly on media construction of "lack of dignity" during the presidential election, which became a central label for description of the election and its proceedings.