Detailed Information on Publication Record
2008
Politická ekonomie nedůstojnosti: mediální diskurz o volbě prezidenta ČR
MIESSLER, JanBasic information
Original name
Politická ekonomie nedůstojnosti: mediální diskurz o volbě prezidenta ČR
Name (in English)
Political Economy of Undignity: Media Discourse about Czech Presidential Election
Authors
MIESSLER, Jan (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Trnava, Média, spoločnosť, mediálna fikcia, p. 296-299, 4 pp. 2008
Publisher
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00034199
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-8105-072-5
Keywords in English
media discourse; discursive element; critical discourse analysis; political economy of media; Czech presidential election
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 10/4/2009 17:00, Mgr. Jan Miessler
V originále
Příspěvek analyzuje mediální diskurz o poslední volbě prezidenta České republiky a snaží se identifikovat klíčové mechanismy, které ovlivnily jeho podobu. Analýza diskurzu vychází z tradice kritické diskurzivní analýzy, na kterou navazuje sociálně-teoretická nadstavba. Příspěvek se soustředí zejména na mediální konstruování "nedůstojnosti" prezidentské volby, která se stala zastřešující nálepkou pro popis průběhu volby.
In English
The paper analyses media discourse on the last Czech presidential election, and identifies key mechanisms that shaped its final form. The analysis of discourse follows the tradition of Critical discourse analysis, enriched by a superstructure consisting of social theories. The paper focuses mainly on media construction of "lack of dignity" during the presidential election, which became a central label for description of the election and its proceedings.