D 2008

Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK

HAVELKOVÁ, Marie, Lenka PROCHÁZKOVÁ and Petr KACHLÍK

Basic information

Original name

Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK

Name in Czech

Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK

Name (in English)

Particularities of Talented Pupils Communication Abilities in Primary Schools in the South Moravian Region

Authors

HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Lenka PROCHÁZKOVÁ (203 Czech Republic) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 49-50, 2 pp. 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026847

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-167-6

Keywords in English

Talented pupils; education of talented pupils; common population; Framework Educational Programme for Primary Education; communication abilities; particularities of talented pupils communication

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/1/2009 17:29, PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D.

Abstract

V originále

V dnešní době ještě škola není příliš přizpůsobena na rozdílný výkon jednotlivých žáků a je koncipována tak, že vyhovuje většině, tedy populačnímu průměru. Nový školský zákon, zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní i základní vzdělávání i nárůst specializovaných tříd pro nadané znamenají v mnohém pozitivní přínos. Výzkumná sonda, jež byla realizována v letošním roce, analyzovala komunikační schopnosti rozumově nadaných žáků na 1. a 2. stupni ZŠ, zejména v oblasti komunikace a komunikativních kompetencí v souvislosti s požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s učiteli byla zkoumána komunikační specifika nadaných dětí v pedagogické komunikaci, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli učitelé základních škol v Jihomoravském kraji, kteří učí nadané děti, diagnostikované z pedagogicko-psychologické poradny.

In English

At present, school is not yet adapted to different individual pupils performance and it is framed to be suitable for majority of pupils, population average. The research carried out this year analysed the communication abilities of talented pupils in the first and second grade of primary schools, especially in the field of communication and communication abilities in connection with demands of Framework educational programme for primary education. With the assistance of questionnaire survey and discussion with teachers, communication particularities of talented pupils in educational communication were examined, especially their disrupted communication abilities. Respondents of the research were primary school teachers from the South Moravia Region, who teach talented pupils diagnosed by an educational-psychological advisory centre.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education