Detailed Information on Publication Record
2008
Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK
HAVELKOVÁ, Marie, Lenka PROCHÁZKOVÁ and Petr KACHLÍKBasic information
Original name
Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK
Name in Czech
Specifika komunikačních schopností nadaných žáků na ZŠ v JMK
Name (in English)
Particularities of Talented Pupils Communication Abilities in Primary Schools in the South Moravian Region
Authors
HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Lenka PROCHÁZKOVÁ (203 Czech Republic) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 49-50, 2 pp. 2008
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00026847
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-167-6
Keywords in English
Talented pupils; education of talented pupils; common population; Framework Educational Programme for Primary Education; communication abilities; particularities of talented pupils communication
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/1/2009 17:29, PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D.
V originále
V dnešní době ještě škola není příliš přizpůsobena na rozdílný výkon jednotlivých žáků a je koncipována tak, že vyhovuje většině, tedy populačnímu průměru. Nový školský zákon, zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní i základní vzdělávání i nárůst specializovaných tříd pro nadané znamenají v mnohém pozitivní přínos. Výzkumná sonda, jež byla realizována v letošním roce, analyzovala komunikační schopnosti rozumově nadaných žáků na 1. a 2. stupni ZŠ, zejména v oblasti komunikace a komunikativních kompetencí v souvislosti s požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s učiteli byla zkoumána komunikační specifika nadaných dětí v pedagogické komunikaci, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli učitelé základních škol v Jihomoravském kraji, kteří učí nadané děti, diagnostikované z pedagogicko-psychologické poradny.
In English
At present, school is not yet adapted to different individual pupils performance and it is framed to be suitable for majority of pupils, population average. The research carried out this year analysed the communication abilities of talented pupils in the first and second grade of primary schools, especially in the field of communication and communication abilities in connection with demands of Framework educational programme for primary education. With the assistance of questionnaire survey and discussion with teachers, communication particularities of talented pupils in educational communication were examined, especially their disrupted communication abilities. Respondents of the research were primary school teachers from the South Moravia Region, who teach talented pupils diagnosed by an educational-psychological advisory centre.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|