C 2008

Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol

NĚMEC, Jiří and Ema ŠTĚPAŘOVÁ

Basic information

Original name

Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol

Name (in English)

Education of Pupils with Social Disadvantage from Teachers Assistants Point of View at Primary Schools in Brno

Authors

NĚMEC, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. p. 245-264, 19 pp. Edice pedagogické literatury, 2008

Publisher

Paido a MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026927

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-170-6

Keywords in English

Teachers assistants; quality research; focus group; Romani pupil; socially handicapped groups

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2010 19:12, Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.

Abstract

V originále

Výsledky publikované v textu jsou dílčí součástí dlouhodobého výzkumu realizovaného na Katedře sociální pedagogiky PdF MU, jejímž hlavním tématem je problematika vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Tato dílčí studie se zaměřuje na analýzu výpovědí pedagogických asistentů pracujících ve školách s multikulturním zaměřením, především s převahou romských žáků. Při výzkumu autoři využili metodu ohniskových skupin k získávání údajů, které jsou v tomto textu zpracovány na úrovni otevřeného kódování, popisují klíčové kategorie identifikované na základě analýzy rozsáhlého textu.

In English

The results published in the study form a part of a long term research that is being realised by the Department of Social Pedagogy at the Faculty of Education. The main theme is the research of the socially handicapped pupils. The partial study focuses on the analysis of the reports provided by the teachers assistants working at schools with multicultural specialization and mostly attended by the Romani pupils. At the research the authors use the method of focus groups to get the data that are later processed on the level of an open code. The data describe the key categories indentified on the ground of the analysis of the large text provided.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education