KROČA, David. Umělecký přednes poezie a prózy ve znakovém jazyce (Pedagogická poema) (Art Poetry and Prose Performance in Sign Language (Pedagogická poema)). In Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, p. 65 (anotace), 2 pp. ISBN 978-80-7315-167-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Umělecký přednes poezie a prózy ve znakovém jazyce (Pedagogická poema)
Name (in English) Art Poetry and Prose Performance in Sign Language (Pedagogická poema)
Authors KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 65 (anotace), 2 pp. 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026941
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-167-6
Keywords in English art recital; recital competition; text interpretation; sing language; poetry and prose performance
Tags art recital, poetry and prose performance, recital competition, sing language, text interpretation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. David Kroča, Ph.D., učo 25629. Changed: 27/9/2011 13:38.
Abstract
Stať se zabývá možnostmi znakového jazyka při ztvárnění uměleckého textu. Autor prezentuje dosavadní výsledky svého výzkumu a využívá svých zkušeností z lektorské činnosti na celostátním kole soutěžní přehlídky Pedagogická poema, které se účastní studenti středních pedagogických škol. Příspěvek upozorňuje na specifika tzv. obrazového jazyka, který umožňuje předat publiku významy, symboly a emoce uměleckého textu prostřednictvím specifických výrazových prostředků, jako je nápadná mimika, řeč horní poloviny těla nebo rýmování gestem.
Abstract (in English)
The article deals with the possibilities of sign language in interpretation of artistic text. The author presents results of research and takes advantage of his own lector experience in national competition called Pedagogická poema. Students of the secondary pedagogical schools take part in this competition. The article highlights the specificity of visual language that enables to transmit meanings, symbols and emotions of artistic text to the audience through specific means of expressions (e.g. remarkable features, upper part body speech, rhyming by gestures).
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 31/7/2024 05:19