C 2008

Umělecký přednes poezie a prózy ve znakovém jazyce (Pedagogická poema)

KROČA, David

Basic information

Original name

Umělecký přednes poezie a prózy ve znakovém jazyce (Pedagogická poema)

Name (in English)

Art Poetry and Prose Performance in Sign Language (Pedagogická poema)

Authors

KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, KLENKOVÁ, J. (ed.) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 293-298, 6 pp. 1. sv. 2008

Publisher

Paido, Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00026942

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-168-3

Keywords in English

art recital; recital competition; text interpretation; sing language; poetry and prose performance

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/2/2009 10:06, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.

Abstract

V originále

Stať se zabývá možnostmi znakového jazyka při ztvárnění uměleckého textu. Autor prezentuje výsledky svého dosavadního výzkumu a využívá svých zkušeností z lektorské činnosti na celostátním kole soutěžní přehlídky Pedagogická poema, které se účastní studenti středních pedagogických škol. Příspěvek upozorňuje na specifika tzv. obrazového jazyka, který umožňuje předat publiku významy, symboly a emoce uměleckého textu prostřednictvím specifických výrazových prostředků, jako je nápadná mimika, řeč horní poloviny těla nebo rýmování gestem.

In English

The article deals with the possibilities of sign language in interpretation of artistic text. The author presents results of research and takes advantage of his own lector experience in national competition called Pedagogická poema. Students of the secondary pedagogical schools take part in this competition. The article highlights the specificity of visual language that enables to transmit meanings, symbols and emotions of artistic text to the audience through specific means of expressions (e.g. remarkable features, upper part body speech, rhyming by gestures).

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education