REKTOŘÍK, Jaroslav and David PÓČ. Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů (Why support cooperation between universities and employement sector. Realization of praxis, internshipps and mutual projects). In Praxe a stáže studentů vysokých škol. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 75-82, 13 pp. ISBN 978-80-210-4760-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů
Name in Czech Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů
Name (in English) Why support cooperation between universities and employement sector. Realization of praxis, internshipps and mutual projects
Authors REKTOŘÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor) and David PÓČ (203 Czech Republic).
Edition první. Brno, Praxe a stáže studentů vysokých škol, p. 75-82, 13 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/08:00034253
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-4760-0
Keywords in English praxis; internships; projection activities; competitiveness; Lisbon strategy;universities; employement sector
Tags competitiveness, employement sector, internships, Lisbon strategy, praxis, projection activities, Universities
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. David Póč, učo 49730. Changed: 12/4/2010 08:03.
Abstract
Realizace praxí, stáží a projektových aktivit na vysokých školách se od přijetí důležitých evropských strategických dokumentů (např. Lisabonská strategie či Boloňská deklarace) stala předmětem zájmu všech vysokých škol v České republice včetně těch, které se doposud touto problematikou vážně nezabývaly. Jednalo se o školy univerzitního typu s humanitním zaměřením studijních programů. Na rozdíl od vysokých škol technického zaměření, které praxe či stáže měly ve svých studijních programech tradičně zařazeny. Lisabonská strategie a Boloňská charta se tak staly spouštěcím mechanismem pro zavádění tohoto vzdělávacího segmentu do svých studijních programů. Vysoké školy tak učinily významný krok ke zvyšování konkurenceschopnosti absolventů, kdy pro tyto potřeby byla alokována i významná část evropských fondů v programovém období 2007 2013. Text příspěvku má charakter diskusní platformy s využitím poznatků jeho autorů s inovačními aktivitami i využívání praxí, stáží a projektových aktivit pro zvyšování konkurenceschopnosti vysokých škol v ČR i v zahraničí.
Abstract (in English)
After several different European strategic documents (like Lisbon strategy and Bologna declaration) were accepted the realization of praxis, internships as well as different student project activities have become a matter of interest for all universities in the Czech Republic, event those that had not been dealing with such issues before. Here we are talking about universities with humanities oriented programs. In comparison with technically oriented universities that have had internships as a part of their programs since the very beginning. Lisbon strategy and Bologna declaration thus have become an ignition mechanism for introducing these elements into their study programs. All the universities thus have made important step towards increase of their graduates competitiveness and for such activities they could also use significant part of allocated European funds during the programming period 2007 2013. Presented paper has form of discussion platform where information aimed on innovation activities within the internships and praxis from the Czech Republic and abroad is being shown.
Links
ROZV/66/2008, interní kód MUName: Inovace v rozvoji praxí a stáží studentů prezenčního studia
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 28/5/2024 02:24