D 2008

Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů

REKTOŘÍK, Jaroslav and David PÓČ

Basic information

Original name

Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů

Name in Czech

Proč podporovat spolupráci vysokých škol s odběratelskou sférou. Realizace praxí, stáží a projektů

Name (in English)

Why support cooperation between universities and employement sector. Realization of praxis, internshipps and mutual projects

Authors

REKTOŘÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor) and David PÓČ (203 Czech Republic)

Edition

první. Brno, Praxe a stáže studentů vysokých škol, p. 75-82, 13 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00034253

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-4760-0

Keywords in English

praxis; internships; projection activities; competitiveness; Lisbon strategy;universities; employement sector

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/4/2010 08:03, Mgr. Bc. David Póč

Abstract

V originále

Realizace praxí, stáží a projektových aktivit na vysokých školách se od přijetí důležitých evropských strategických dokumentů (např. Lisabonská strategie či Boloňská deklarace) stala předmětem zájmu všech vysokých škol v České republice včetně těch, které se doposud touto problematikou vážně nezabývaly. Jednalo se o školy univerzitního typu s humanitním zaměřením studijních programů. Na rozdíl od vysokých škol technického zaměření, které praxe či stáže měly ve svých studijních programech tradičně zařazeny. Lisabonská strategie a Boloňská charta se tak staly spouštěcím mechanismem pro zavádění tohoto vzdělávacího segmentu do svých studijních programů. Vysoké školy tak učinily významný krok ke zvyšování konkurenceschopnosti absolventů, kdy pro tyto potřeby byla alokována i významná část evropských fondů v programovém období 2007 2013. Text příspěvku má charakter diskusní platformy s využitím poznatků jeho autorů s inovačními aktivitami i využívání praxí, stáží a projektových aktivit pro zvyšování konkurenceschopnosti vysokých škol v ČR i v zahraničí.

In English

After several different European strategic documents (like Lisbon strategy and Bologna declaration) were accepted the realization of praxis, internships as well as different student project activities have become a matter of interest for all universities in the Czech Republic, event those that had not been dealing with such issues before. Here we are talking about universities with humanities oriented programs. In comparison with technically oriented universities that have had internships as a part of their programs since the very beginning. Lisbon strategy and Bologna declaration thus have become an ignition mechanism for introducing these elements into their study programs. All the universities thus have made important step towards increase of their graduates competitiveness and for such activities they could also use significant part of allocated European funds during the programming period 2007 2013. Presented paper has form of discussion platform where information aimed on innovation activities within the internships and praxis from the Czech Republic and abroad is being shown.

Links

ROZV/66/2008, interní kód MU
Name: Inovace v rozvoji praxí a stáží studentů prezenčního studia
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR