KRÁTKÁ, Jana. Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu (Ego-involvement and mimicking: Fictional characters of audiovisual culture as the subject of research). In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, p. 894-900. ISBN 978-80-7041-287-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu
Name in Czech Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu
Name (in English) Ego-involvement and mimicking: Fictional characters of audiovisual culture as the subject of research
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy, p. 894-900, 7 pp. 2008.
Publisher Gaudeamus
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00025090
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7041-287-9
Keywords in English Media education; audiovisual culture; fan studies; reception; identifiaction; research project; fictional characters
Tags audiovisual culture, fan studies, fictional characters, identifiaction, media education, Reception, research project
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 17/12/2008 13:10.
Abstract
Příspěvek, jenž je součástí tříletého projektu výzkumu recepce audiovizuální kultury u české mládeže, shrnuje a rozvíjí vybrané zahraniční přístupy k řešení tohoto problému. Na podkladě zjištění Buckinghama (1987), Rogge (1999) a Jonese (2003) nastiňuje možné tematické okruhy a navrhuje postup pro výzkum divácké recepce a identifikace s postavami. Cílem celého šetření je analyzovat s využitím komplexnějších výzkumných strategií podoby, faktory a průvodní jevy recepce audiovizuální kultury se zřetelem k jejich významu pro psychosociální rozvoj jedince.
Abstract (in English)
This paper sums up past and present approaches to audiovisual reception research. The principal goal is to provide an outline for further possible research questions, strategies and approaches that could be based on previous findings of Buckingham (1987), Rodge (1999) and Jones (2003). The main hypothesis asks how and to which an extent can be young people influenced and identified with recent global audiovisual fiction luminaries.
Links
GP406/08/P176, research and development projectName: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Czech Science Foundation, Patterns of Moving Images: Film and Audiovisual Reception Among Contemporary Czech Young People
PrintDisplayed: 23/7/2024 21:24