Detailed Information on Publication Record
2008
Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu
KRÁTKÁ, JanaBasic information
Original name
Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu
Name in Czech
Ztotožnění a nápodoba: Postavy fikčního světa audiovize jako téma výzkumu
Name (in English)
Ego-involvement and mimicking: Fictional characters of audiovisual culture as the subject of research
Authors
KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy, p. 894-900, 7 pp. 2008
Publisher
Gaudeamus
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00025090
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7041-287-9
Keywords in English
Media education; audiovisual culture; fan studies; reception; identifiaction; research project; fictional characters
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/12/2008 13:10, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
V originále
Příspěvek, jenž je součástí tříletého projektu výzkumu recepce audiovizuální kultury u české mládeže, shrnuje a rozvíjí vybrané zahraniční přístupy k řešení tohoto problému. Na podkladě zjištění Buckinghama (1987), Rogge (1999) a Jonese (2003) nastiňuje možné tematické okruhy a navrhuje postup pro výzkum divácké recepce a identifikace s postavami. Cílem celého šetření je analyzovat s využitím komplexnějších výzkumných strategií podoby, faktory a průvodní jevy recepce audiovizuální kultury se zřetelem k jejich významu pro psychosociální rozvoj jedince.
In English
This paper sums up past and present approaches to audiovisual reception research. The principal goal is to provide an outline for further possible research questions, strategies and approaches that could be based on previous findings of Buckingham (1987), Rodge (1999) and Jones (2003). The main hypothesis asks how and to which an extent can be young people influenced and identified with recent global audiovisual fiction luminaries.
Links
GP406/08/P176, research and development project |
|