HORKÁ, Hana and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. NA CESTĚ K PROFESNÍ AUTONOMII ANEB JAK JE KONCIPOVÁNA PEDAGOGICKÁ SLOŽKA PROFESIONÁLNÍ PŘÍPRAVY UČITELŮ 1. STUPNĚ ZŠ NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MU (Professional Autonomy and the Teachers Preparation). In Současnost a budoucnost učitelského vzdělávání. první. Ostrava: Ostravská Univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008, p. 85- 91, 6 pp. ISBN 978-80-7368-615-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name NA CESTĚ K PROFESNÍ AUTONOMII ANEB JAK JE KONCIPOVÁNA PEDAGOGICKÁ SLOŽKA PROFESIONÁLNÍ PŘÍPRAVY UČITELŮ 1. STUPNĚ ZŠ NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MU
Name (in English) Professional Autonomy and the Teachers Preparation
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. Ostrava, Současnost a budoucnost učitelského vzdělávání, p. 85- 91, 6 pp. 2008.
Publisher Ostravská Univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034345
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7368-615-4
Keywords in English professional autonomy; professionalisation; professional competence; reflective methods; activities in teaching; creator; organizor; evaluator; innovator of the curriculum
Tags activities in teaching, creator, evaluator, innovator of the curriculum, organizor, professional autonomy, professional competence, professionalisation, reflective methods
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., učo 37304. Changed: 15/8/2013 21:40.
Abstract
Profesní autonomie učitele jako důležitá profesní kompetence se stává nezbytnou podmínkou pro realizaci změn ve škole. Její rozvoj je záležitostí profesionalizace učitelů, tedy i koncepce přípravného vzdělávání. Pro ilustraci uvádíme stěžejní činnosti, v nichž si studenti osvojují základy pedagogických kompetencí v rámci výuky na PdF MU. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji jednotlivých úrovní profesní autonomie, tzn. příležitostem, při nichž je student připravován na rozhodování o cílech a obsahu školního kurikula; o zdrojích potřebných pro realizaci školního kurikula; o plánování učební zkušenosti pro skupiny žáků a jednotlivé žáky a o hodnocení kurikula. Respektujeme, že růst profesní autonomie učitelů souvisí s kompetencí sebereflexe a teoretické reflexe praktických zkušeností.
Abstract (in English)
Professional autonomy of a teacher as an important professional competence becomes an essential condition for implementation of school transformation. Its development is closely related to professionalisation of teachers and thus also to the conception of teacher training. To illustrate we mention the key activities through which students acquire the basics of teachers competences in their training at the Faculty of Education MU. We focus on the development of individual levels of professional autonomy, i.e. the opportunities in which students are trained for decision making about the aims and content of the school curriculum; about the sources necessary for implementation of the school curriculum; about planning learning experience for groups of pupils and individual pupils and about curriculum evaluation. We respect the fact that the growth of professional autonomy of teachers is associated with the competence of selfreflection and theoretical reflection of practical experience.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 15/10/2024 12:57