C 2008

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

Název česky

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

Název anglicky

How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research

Autoři

KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, od s. 107-120, 14 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. 2008

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-174-4

Klíčová slova anglicky

pupils; textbooks research; textbooks; curriculum; curriculum research; textbook assessment; textbook evaluation

Štítky

curriculum, curriculum research, Pupils, textbook assessment, textbook evaluation, textbooks, textbooks research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 6. 2009 15:22, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Výzkumy upozorňují, že učitelé využívají učebnice častěji během přípravy na výuku než při samotné výuce. Důvodem je zřejmě skutečnost, že některé učebnice jsou především vhodným zdrojem informací pro učitele, nicméně možnosti využití těchto učebnic při práci s žáky ve výuce jsou poměrně omezené. Autoři formou přehledové studie zmapovali výzkumy zjišťující názory žáků na učebnice. Některé výzkumy naznačují, že vzdělávací obsahy jsou žákům zprostředkovávány většinou v neatraktivní podobě. Žáci hodnotí učebnice jako obtížné, příliš abstraktní a nezajímavé. Ukazuje se, že pokud žákům hodnocení učebnic umožníme, dozvíme se mnoho informací, které mohou být využity pro zkvalitňování učebnic. Názory žáků na učebnice je možné také využít jako podklad pro realizaci dalších empirických šetření.

Anglicky

The chapter presents arguments for including the student in textbook research. The authors discuss the considerable influence that the teacher may have on textbook development through the fact that it is the teachers who decide which textbooks will be used in the particular school. A review of the students assessment of textbooks is presented. It is shown that inviting students into the discussion about textbook evaluation may bring interesting stimuli for improving textbooks. Towards the end of the chapter, several suggestions based on student feedback are discussed.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
Zobrazeno: 5. 11. 2024 04:59