C 2008

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ

Basic information

Original name

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

Name in Czech

Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.

Name (in English)

How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research

Authors

KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ

Edition

1. vyd. Brno, Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, p. 107-120, 14 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-174-4

Keywords in English

pupils; textbooks research; textbooks; curriculum; curriculum research; textbook assessment; textbook evaluation

Tags

curriculum, curriculum research, Pupils, textbook assessment, textbook evaluation, textbooks, textbooks research

Tags

Reviewed
Změněno: 2/6/2009 15:22, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Výzkumy upozorňují, že učitelé využívají učebnice častěji během přípravy na výuku než při samotné výuce. Důvodem je zřejmě skutečnost, že některé učebnice jsou především vhodným zdrojem informací pro učitele, nicméně možnosti využití těchto učebnic při práci s žáky ve výuce jsou poměrně omezené. Autoři formou přehledové studie zmapovali výzkumy zjišťující názory žáků na učebnice. Některé výzkumy naznačují, že vzdělávací obsahy jsou žákům zprostředkovávány většinou v neatraktivní podobě. Žáci hodnotí učebnice jako obtížné, příliš abstraktní a nezajímavé. Ukazuje se, že pokud žákům hodnocení učebnic umožníme, dozvíme se mnoho informací, které mohou být využity pro zkvalitňování učebnic. Názory žáků na učebnice je možné také využít jako podklad pro realizaci dalších empirických šetření.

In English

The chapter presents arguments for including the student in textbook research. The authors discuss the considerable influence that the teacher may have on textbook development through the fact that it is the teachers who decide which textbooks will be used in the particular school. A review of the students assessment of textbooks is presented. It is shown that inviting students into the discussion about textbook evaluation may bring interesting stimuli for improving textbooks. Towards the end of the chapter, several suggestions based on student feedback are discussed.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
Displayed: 2/11/2024 02:12