Detailed Information on Publication Record
2008
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁBasic information
Original name
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Name in Czech
Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Name (in English)
How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research
Authors
Edition
1. vyd. Brno, Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, p. 107-120, 14 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. 2008
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-174-4
Keywords in English
pupils; textbooks research; textbooks; curriculum; curriculum research; textbook assessment; textbook evaluation
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 2/6/2009 15:22, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Výzkumy upozorňují, že učitelé využívají učebnice častěji během přípravy na výuku než při samotné výuce. Důvodem je zřejmě skutečnost, že některé učebnice jsou především vhodným zdrojem informací pro učitele, nicméně možnosti využití těchto učebnic při práci s žáky ve výuce jsou poměrně omezené. Autoři formou přehledové studie zmapovali výzkumy zjišťující názory žáků na učebnice. Některé výzkumy naznačují, že vzdělávací obsahy jsou žákům zprostředkovávány většinou v neatraktivní podobě. Žáci hodnotí učebnice jako obtížné, příliš abstraktní a nezajímavé. Ukazuje se, že pokud žákům hodnocení učebnic umožníme, dozvíme se mnoho informací, které mohou být využity pro zkvalitňování učebnic. Názory žáků na učebnice je možné také využít jako podklad pro realizaci dalších empirických šetření.
In English
The chapter presents arguments for including the student in textbook research. The authors discuss the considerable influence that the teacher may have on textbook development through the fact that it is the teachers who decide which textbooks will be used in the particular school. A review of the students assessment of textbooks is presented. It is shown that inviting students into the discussion about textbook evaluation may bring interesting stimuli for improving textbooks. Towards the end of the chapter, several suggestions based on student feedback are discussed.
Links
LC06046, research and development project |
|