KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ. Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. (How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research). In Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Paido. p. 107-120. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. ISBN 978-80-7315-174-4. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Name in Czech Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic.
Name (in English) How students see textbooks? Suggestions for textbook development and textbook research
Authors KNECHT, Petr and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, p. 107-120, 14 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-174-4
Keywords in English pupils; textbooks research; textbooks; curriculum; curriculum research; textbook assessment; textbook evaluation
Tags curriculum, curriculum research, Pupils, textbook assessment, textbook evaluation, textbooks, textbooks research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 2/6/2009 15:22.
Abstract
Výzkumy upozorňují, že učitelé využívají učebnice častěji během přípravy na výuku než při samotné výuce. Důvodem je zřejmě skutečnost, že některé učebnice jsou především vhodným zdrojem informací pro učitele, nicméně možnosti využití těchto učebnic při práci s žáky ve výuce jsou poměrně omezené. Autoři formou přehledové studie zmapovali výzkumy zjišťující názory žáků na učebnice. Některé výzkumy naznačují, že vzdělávací obsahy jsou žákům zprostředkovávány většinou v neatraktivní podobě. Žáci hodnotí učebnice jako obtížné, příliš abstraktní a nezajímavé. Ukazuje se, že pokud žákům hodnocení učebnic umožníme, dozvíme se mnoho informací, které mohou být využity pro zkvalitňování učebnic. Názory žáků na učebnice je možné také využít jako podklad pro realizaci dalších empirických šetření.
Abstract (in English)
The chapter presents arguments for including the student in textbook research. The authors discuss the considerable influence that the teacher may have on textbook development through the fact that it is the teachers who decide which textbooks will be used in the particular school. A review of the students assessment of textbooks is presented. It is shown that inviting students into the discussion about textbook evaluation may bring interesting stimuli for improving textbooks. Towards the end of the chapter, several suggestions based on student feedback are discussed.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 19/4/2024 17:03