D 2008

Učitel a kurikulum

MAŇÁK, Josef

Basic information

Original name

Učitel a kurikulum

Name in Czech

Učitel a kurikulum

Name (in English)

Teacher and curriculum

Authors

MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Učitel a žák v současné škole, p. 29-36, 8 pp. 2008

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027062

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4752-5

Keywords in English

knowledge expansion; teachers functions; subject matter transformation; creative teaching

Tags

Reviewed
Změněno: 21/12/2008 08:20, prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.

Abstract

V originále

Pro moderní společnost je charakteristický prudký nárůst informací, který se promítá i do vzdělávání ve škole. V systémovém pojetí výuky je učitel jejím aktivním prvkem nejen ve vztahu k žákovi, ale zejména též ke kurikulu (učivu). Podle dřívějších, direktivních osnov učitel učivo jen metodicky upravoval, nyní musí být připraven také rozhodovat o jeho výběru, redukci a tvořivé transformaci. To je nová funkce, kterou učitel plní, ale není pro ni dosud dobře připraven.

In English

The characteristic feature of the modern society is the intense grow of information, which influences also the education in the school. In the systematic conception of the instruction is the teacher her active element not only in the relation to the pupil, but above all in relation to the curriculum. According to the former, directive school programmes the teacher only methodical adjusted the curriculum, now he must be prepared to deside about his selection, reduction and creative transformation. This is a new teachers function, but he is not for this function good prepared.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling