Detailed Information on Publication Record
2008
Učitel a kurikulum
MAŇÁK, JosefBasic information
Original name
Učitel a kurikulum
Name in Czech
Učitel a kurikulum
Name (in English)
Teacher and curriculum
Authors
MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Učitel a žák v současné škole, p. 29-36, 8 pp. 2008
Publisher
MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00027062
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-4752-5
Keywords in English
knowledge expansion; teachers functions; subject matter transformation; creative teaching
Tags
Reviewed
Změněno: 21/12/2008 08:20, prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
V originále
Pro moderní společnost je charakteristický prudký nárůst informací, který se promítá i do vzdělávání ve škole. V systémovém pojetí výuky je učitel jejím aktivním prvkem nejen ve vztahu k žákovi, ale zejména též ke kurikulu (učivu). Podle dřívějších, direktivních osnov učitel učivo jen metodicky upravoval, nyní musí být připraven také rozhodovat o jeho výběru, redukci a tvořivé transformaci. To je nová funkce, kterou učitel plní, ale není pro ni dosud dobře připraven.
In English
The characteristic feature of the modern society is the intense grow of information, which influences also the education in the school. In the systematic conception of the instruction is the teacher her active element not only in the relation to the pupil, but above all in relation to the curriculum. According to the former, directive school programmes the teacher only methodical adjusted the curriculum, now he must be prepared to deside about his selection, reduction and creative transformation. This is a new teachers function, but he is not for this function good prepared.
Links
LC06046, research and development project |
|