B 2008

Kurikulum v současné škole

MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK and Vlastimil ŠVEC

Basic information

Original name

Kurikulum v současné škole

Name in Czech

Kurikulum v současné škole

Name (in English)

Curriculum in todays school

Authors

MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vlastimil ŠVEC (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, 169 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00057168

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-175-1

Keywords in English

curriculum; school; teacher; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2013 08:27, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Snahou autorů je analyzovat problematiku kurikula, jak se jeví ze světového pohledu, ovšem s aplikacemi na české poměry. Práce se zabývá pojetím kurikula, rozebírá jeho strukturní složky a popisuje hlavní dokumenty, které kurikulum vymezují. Zvláštní pozornost se věnuje výzkumu kurikulárních otázek, a to hlavně v USA, SRN a v ČR. Od většiny publikací o kurikulu se monografie liší především svou orientací na problémy školy. Podrobně zkoumá vztah žáka ke kurikulu a kurikulární koncepce učitele, který je v realizační fázi kurikula hlavním činitelem jeho implementace.

In English

The purpose of the authors is to analyse the issue of curriculum in the international perspective but with application to the Czech context. Approaches to curriculum are addressed, its structure and components are analysed and the main documents that define curriculum are described. Special attention is paid to curricular research in the U.S.A., Germany and the Czech Republic. The monograph differs from similar books on the same topic in its aim at the school. The relationship between the pupil and curriculum are thoroughly examined as well as curricular concepts of the teacher, who is the key agent of implementation in the realisation phase.

Links

GA406/05/0246, research and development project
Name: Obsahová dimenze kurikula základní školy
Investor: Czech Science Foundation, The Content Dimension of Basic School Curriculum