Detailed Information on Publication Record
2008
Kurikulum v současné škole
MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK and Vlastimil ŠVECBasic information
Original name
Kurikulum v současné škole
Name in Czech
Kurikulum v současné škole
Name (in English)
Curriculum in todays school
Authors
MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vlastimil ŠVEC (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, 169 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00057168
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-175-1
Keywords in English
curriculum; school; teacher; pupil
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 18/3/2013 08:27, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Snahou autorů je analyzovat problematiku kurikula, jak se jeví ze světového pohledu, ovšem s aplikacemi na české poměry. Práce se zabývá pojetím kurikula, rozebírá jeho strukturní složky a popisuje hlavní dokumenty, které kurikulum vymezují. Zvláštní pozornost se věnuje výzkumu kurikulárních otázek, a to hlavně v USA, SRN a v ČR. Od většiny publikací o kurikulu se monografie liší především svou orientací na problémy školy. Podrobně zkoumá vztah žáka ke kurikulu a kurikulární koncepce učitele, který je v realizační fázi kurikula hlavním činitelem jeho implementace.
In English
The purpose of the authors is to analyse the issue of curriculum in the international perspective but with application to the Czech context. Approaches to curriculum are addressed, its structure and components are analysed and the main documents that define curriculum are described. Special attention is paid to curricular research in the U.S.A., Germany and the Czech Republic. The monograph differs from similar books on the same topic in its aim at the school. The relationship between the pupil and curriculum are thoroughly examined as well as curricular concepts of the teacher, who is the key agent of implementation in the realisation phase.
Links
GA406/05/0246, research and development project |
|