PYŠŇÁKOVÁ, Michaela. Klub jako metafora domova (Club as a Metaphor of Home). Cargo: časopis pro kulturní/sociální antropologii. Praha: Cargo Publishers, 2009, vol. 9, No 4, p. 25-41, 18 pp. ISSN 1212-4923.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Klub jako metafora domova
Name in Czech Klub jako metafora domova
Name (in English) Club as a Metaphor of Home
Authors PYŠŇÁKOVÁ, Michaela.
Edition Cargo: časopis pro kulturní/sociální antropologii, Praha, Cargo Publishers, 2009, 1212-4923.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English club culture; identity; neotribalism
Tags club culture, identity, neotribalism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michaela Pyšňáková, učo 55790. Changed: 11/2/2010 23:05.
Abstract
Práce vychází z teze o hledání a utváření identity současné mládeže spojené s klubovou kulturou (Bennett 1999, Malbon 1998. Stať analyzuje obývání jednoho takového místa konkrétní skupinou mladých lidí. Práce sleduje dvě základní linie v procesu budování identity vázané na konkrétní prostor- implicitní (podvědomé spojování celebrit s klubem) a explicitní (nošení konkrétní značky oblečení). Předložený text popisuje strategie a mechanismy utváření jemných i ostřejších distinkcí, jež definují svět, do nějž část mladých lidí usiluje být inkludována. Text zaměřený na artikulaci současné klubové kultury je zasazen do konceptu novodobých kmenů (Maffesoli 1996a).
Abstract (in English)
The text is the process of searching out the identity of contemporary youth related to club culture (Bennett 1999, Malbon 1998). In order to establish a frame of reference from which to study the relationship between identity and space, I observed and analyzed one such place by a group of young adults. This work explores two basic themes: implicit association with cool places (the subconscious joining of the celebrity with the club) and explicit association with cool places (the wearing of designer clothing). The research focuses on the general patterns of self-identity behaviors demonstrated in the sample involving reoccurring mannerisms and collective mentality of those who identify with the club. The young people perceive the club as a place that fills them with unique kind of self-confidence. Some of them carry this identity with cool place to a point they consider it home and fellow members as family. This text is conceptualized in theory of neotribalism (Maffesoli 1996a).
PrintDisplayed: 20/6/2024 06:39