C 2008

Pojetí ekonomie v brněnské škole, souvislosti a inspirace

FUCHS, Kamil

Basic information

Original name

Pojetí ekonomie v brněnské škole, souvislosti a inspirace

Name (in English)

The Approach Economy at the Brno School, the connection and inspiration

Authors

FUCHS, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Filozoficko-ekonomické myšlení brněnské normativní školy, p. 19 - 28, 10 pp. Spisy právnické fakulty, řada teoretická, sv. 332, 2008

Publisher

PrF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00051081

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-4668-9

Keywords in English

: economy; teleological method; historical school; noetics; causal method; normological method; theleological method; universalism

Tags

Reviewed
Změněno: 13/4/2012 13:45, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

V kapitole jsou identifikovány základní souvislosti ovlivňující proces konstituování a rozvíjení učení brněnské ekonomické školy, která se formovala ve 20. a 30. letech minulého století na Právnické fakultě Masarykony univerzity v Brně. Autor objasňuje proces vzniku v kontextu tehdejšího stavu ekonomické teorie a naznačuje možnosti využití potenciálu přístupu pro soudobou ekonomii.

In English

The chapter focuses on basic chains of causation which influenced constitution and development of the science national economy at the Brno school of Economics. The school formed itself in the 1920a and 1930s at the Faculty of Law, Masaryk University in Brno. This work explains how the method and coception of the science in the context of both economy and theory was formed. It also points out the fact that the concept was influenced by sources of Czech economic thinking. The author of this article attempts to describe the reasons why a search for a new method and its gradual cultivation alike were so importent at the Brno School