Detailed Information on Publication Record
2008
Pojetí ekonomie v brněnské škole, souvislosti a inspirace
FUCHS, KamilBasic information
Original name
Pojetí ekonomie v brněnské škole, souvislosti a inspirace
Name (in English)
The Approach Economy at the Brno School, the connection and inspiration
Authors
FUCHS, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Filozoficko-ekonomické myšlení brněnské normativní školy, p. 19 - 28, 10 pp. Spisy právnické fakulty, řada teoretická, sv. 332, 2008
Publisher
PrF MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/08:00051081
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-4668-9
Keywords in English
: economy; teleological method; historical school; noetics; causal method; normological method; theleological method; universalism
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 13/4/2012 13:45, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
V kapitole jsou identifikovány základní souvislosti ovlivňující proces konstituování a rozvíjení učení brněnské ekonomické školy, která se formovala ve 20. a 30. letech minulého století na Právnické fakultě Masarykony univerzity v Brně. Autor objasňuje proces vzniku v kontextu tehdejšího stavu ekonomické teorie a naznačuje možnosti využití potenciálu přístupu pro soudobou ekonomii.
In English
The chapter focuses on basic chains of causation which influenced constitution and development of the science national economy at the Brno school of Economics. The school formed itself in the 1920a and 1930s at the Faculty of Law, Masaryk University in Brno. This work explains how the method and coception of the science in the context of both economy and theory was formed. It also points out the fact that the concept was influenced by sources of Czech economic thinking. The author of this article attempts to describe the reasons why a search for a new method and its gradual cultivation alike were so importent at the Brno School