HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání (Value dimension teachers training). In Učitel a žák v současné škole. první. Brno: Masarykova univerzita. p. 94-104. ISBN 978-80-210-4752-5. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Name (in English) Value dimension teachers training
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Učitel a žák v současné škole, p. 94-104, 11 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027183
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4752-5
Keywords in English Values; value education; value competence; life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social affective education
Tags life priorities, value competence, value education, values
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:57.
Abstract
Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Ukazuje se, že základem všech kompetencí učitele by měla být kompetence hodnotová životně orientační. Autorka se zamýšlí nad možnostmi rozvíjení této kompetence v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Vychází z toho, že jde o složitější proces, neboť osobnost učitele se neformuje tím, co se nezúčastněně dozvídá, co lhostejně přijímá jako dané a hotové, ale tím, jak hodnoty objevuje, jak se s nimi identifikuje, jak je přejímá do vnitřního světa, jak dovede překonávat vnitřní konflikty a překážky. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy.
Abstract (in English)
Current school establishes value education as its priority. It seems that a basis for all teacher competences should be the value competence life priorities. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 16/4/2024 12:44