Detailed Information on Publication Record
2008
Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Name (in English)
Value dimension teachers training
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Učitel a žák v současné škole, p. 94-104, 11 pp. 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00027183
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-4752-5
Keywords in English
Values; value education; value competence; life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social affective education
Tags
Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:57, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Ukazuje se, že základem všech kompetencí učitele by měla být kompetence hodnotová životně orientační. Autorka se zamýšlí nad možnostmi rozvíjení této kompetence v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Vychází z toho, že jde o složitější proces, neboť osobnost učitele se neformuje tím, co se nezúčastněně dozvídá, co lhostejně přijímá jako dané a hotové, ale tím, jak hodnoty objevuje, jak se s nimi identifikuje, jak je přejímá do vnitřního světa, jak dovede překonávat vnitřní konflikty a překážky. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy.
In English
Current school establishes value education as its priority. It seems that a basis for all teacher competences should be the value competence life priorities. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|