D 2008

Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání

Name (in English)

Value dimension teachers training

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Učitel a žák v současné škole, p. 94-104, 11 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027183

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4752-5

Keywords in English

Values; value education; value competence; life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social affective education

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:57, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Ukazuje se, že základem všech kompetencí učitele by měla být kompetence hodnotová životně orientační. Autorka se zamýšlí nad možnostmi rozvíjení této kompetence v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Vychází z toho, že jde o složitější proces, neboť osobnost učitele se neformuje tím, co se nezúčastněně dozvídá, co lhostejně přijímá jako dané a hotové, ale tím, jak hodnoty objevuje, jak se s nimi identifikuje, jak je přejímá do vnitřního světa, jak dovede překonávat vnitřní konflikty a překážky. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy.

In English

Current school establishes value education as its priority. It seems that a basis for all teacher competences should be the value competence life priorities. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century