STREJČKOVÁ, Dagmar. Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol. (Media literacy as the frame aim of media education in the education of the Czech language on the upper elementary schools). In Studentská vědecká konference katedry českého jazyka 2008. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol.
Name in Czech Mediální gramotnost jako rámcový cíl mediální výchovy ve výuce českého jazyka na 2. stupni základních škol.
Name (in English) Media literacy as the frame aim of media education in the education of the Czech language on the upper elementary schools
Authors STREJČKOVÁ, Dagmar.
Edition Studentská vědecká konference katedry českého jazyka 2008, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English Media - literacy - functional literacy - informational literacy - media literacy - media education
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Changed: 6/1/2009 16:27.
Abstract
Článek se zabývá definováním pojmu mediální gramotnost a jeho začleněním do systému ostatních gramotností, zejména gramotnosti funkční a informační. Zmiňuje a odůvodňuje důležitost osvojení si mediální gramotnosti dnešními žáky základních škol. Cestou, jak dosáhnout mediální gramotnosti, je mediální výchova. V článku je tedy prezentováno i začlenění mediální výchovy jako průřezového tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jeho napojení zejména na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace. Zmíněna je i důležitost odborné připravenosti učitelů, kteří mediální výchovu do výuky svých předmětů zahrnou, jakož i nabídka institucí, kteří tuto odbornou vybavenost učitelů zajišťují.
Abstract (in English)
The article deals with definition of the media literacy concept and his incorporation into system of other literacies, especially functional and informational literacy. The article mentions and gives reasons for assumption of media literacy by contemporary pupils. The way how to achieve media literacy is a media education. In the article there is presented the incorporation of media education as the theme of RVP ZV (The Frame Educational Programme of Primary Education) and its inosculation predominatingly to Language and Language communication educational area. There is mentioned the importance of teachers who will implicate the media education to their lessons as well and the offer of institutions, which cater to these facilities of teachers.
PrintDisplayed: 4/5/2024 20:29