Detailed Information on Publication Record
2008
Video study of geography: views on education geography
HÜBELOVÁ, DanaBasic information
Original name
Video study of geography: views on education geography
Name in Czech
Videostudie zeměpisu: pohledy na výuku zeměpisu
Authors
HÜBELOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Belgorod, Sovremennyj naučnyj věstnik no. 26. Seria: pedagogika, filologia, p. 37-44, 93 pp. 2008
Publisher
Dněpropetrovská státní univerzita, Ukrajina
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Ukraine
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00034461
Organization unit
Faculty of Education
ISSN
Keywords in English
phases of teaching; modes of classroom organisation; opportunity to learn; video study; geography teaching
Tags
Tags
International impact
Změněno: 29/3/2010 09:36, PhDr. Dana Hübelová, Ph.D.
V originále
The paper summarises the main findings of the CPV video study of Geography, which were collected between 2005 and 2007. The following topics are addressed: 1) modes of classroom organisation; 2) lesson phases; 3) coincidences of modes of classroom organisation and lesson phases; 4) opportunities to talk that instruction offers. The findings indicate that Geography lessons are to a great extent controlled by the teacher while limited time is allowed for students group activities.
In Czech
Příspěvek shrnuje hlavní výsledky CPV videostudie zeměpisu, k nimž se dospělo v letech 2005 až 2007. Autorka prezentuje: 1) pohled na organizační formy, v nichž se výuka odehrává; 2) pohled na fáze, v nichž se výuka odehrává; 3) pohled na vztahy mezi formami a fázemi výuky; 4) pohled na příležitosti k verbálnímu projevu, které výuka nabízí. Souhrnem lze konstatovat, že zkoumaná výuka zeměpisu je silně řízena učitelem a nenabízí téměř žádný prostor pro skupinové aktivity žáků.