D 2008

Video study of geography: views on education geography

HÜBELOVÁ, Dana

Basic information

Original name

Video study of geography: views on education geography

Name in Czech

Videostudie zeměpisu: pohledy na výuku zeměpisu

Authors

HÜBELOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Belgorod, Sovremennyj naučnyj věstnik no. 26. Seria: pedagogika, filologia, p. 37-44, 93 pp. 2008

Publisher

Dněpropetrovská státní univerzita, Ukrajina

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Ukraine

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00034461

Organization unit

Faculty of Education

ISSN

Keywords in English

phases of teaching; modes of classroom organisation; opportunity to learn; video study; geography teaching

Tags

International impact
Změněno: 29/3/2010 09:36, PhDr. Dana Hübelová, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper summarises the main findings of the CPV video study of Geography, which were collected between 2005 and 2007. The following topics are addressed: 1) modes of classroom organisation; 2) lesson phases; 3) coincidences of modes of classroom organisation and lesson phases; 4) opportunities to talk that instruction offers. The findings indicate that Geography lessons are to a great extent controlled by the teacher while limited time is allowed for students group activities.

In Czech

Příspěvek shrnuje hlavní výsledky CPV videostudie zeměpisu, k nimž se dospělo v letech 2005 až 2007. Autorka prezentuje: 1) pohled na organizační formy, v nichž se výuka odehrává; 2) pohled na fáze, v nichž se výuka odehrává; 3) pohled na vztahy mezi formami a fázemi výuky; 4) pohled na příležitosti k verbálnímu projevu, které výuka nabízí. Souhrnem lze konstatovat, že zkoumaná výuka zeměpisu je silně řízena učitelem a nenabízí téměř žádný prostor pro skupinové aktivity žáků.