NOVÁKOVÁ, Zita. Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením (Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability). In Klenková, J.; Vítková, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Sborník z konference s mezinárodní účastí. 1st ed. Brno: Paido, 2008, p. 119-131. ISBN 978-80-7315-167-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením
Name (in English) Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability
Authors NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Klenková, J.; Vítková, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Sborník z konference s mezinárodní účastí. p. 119-131, 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00051088
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-167-6
Keywords in English student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system
Tags communication competences, expressive and receptive communication, symbolic communication, tangible symbol systems
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 20/3/2012 09:48.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou posilování komunikativních kompetencí žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením, jež byla zkoumána v rámci realizace Výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Cílovou skupinou jsou především žáci s hluchoslepotou. Jsou prezentovány systémy alternativní a agumentativní komunikace, dále také komunikační systém VOKS.
Abstract (in English)
The article deals with the issue of enhancement of communication competences in students with visual and other disability, which is a part of the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. It focuses specifically at children who are deafblind. The article analyses the systems of alternative and augmentative communication, specifically by students with deafblindness. Another communication system - PECS - is also mentioned.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 30/4/2024 15:04