D 2008

Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením

NOVÁKOVÁ, Zita

Basic information

Original name

Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením

Name (in English)

Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability

Authors

NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Klenková, J.; Vítková, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Sborník z konference s mezinárodní účastí. p. 119-131, 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00051088

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-167-6

Keywords in English

student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2012 09:48, PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou posilování komunikativních kompetencí žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením, jež byla zkoumána v rámci realizace Výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Cílovou skupinou jsou především žáci s hluchoslepotou. Jsou prezentovány systémy alternativní a agumentativní komunikace, dále také komunikační systém VOKS.

In English

The article deals with the issue of enhancement of communication competences in students with visual and other disability, which is a part of the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. It focuses specifically at children who are deafblind. The article analyses the systems of alternative and augmentative communication, specifically by students with deafblindness. Another communication system - PECS - is also mentioned.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education