Detailed Information on Publication Record
2008
Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením
NOVÁKOVÁ, ZitaBasic information
Original name
Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením
Name (in English)
Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability
Authors
NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Klenková, J.; Vítková, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Sborník z konference s mezinárodní účastí. p. 119-131, 2008
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00051088
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-167-6
Keywords in English
student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2012 09:48, PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá problematikou posilování komunikativních kompetencí žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením, jež byla zkoumána v rámci realizace Výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Cílovou skupinou jsou především žáci s hluchoslepotou. Jsou prezentovány systémy alternativní a agumentativní komunikace, dále také komunikační systém VOKS.
In English
The article deals with the issue of enhancement of communication competences in students with visual and other disability, which is a part of the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. It focuses specifically at children who are deafblind. The article analyses the systems of alternative and augmentative communication, specifically by students with deafblindness. Another communication system - PECS - is also mentioned.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|