Detailed Information on Publication Record
2008
Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster)
MILLOVÁ, Katarína and Marek BLATNÝBasic information
Original name
Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster)
Name in Czech
Zátěžové situace u vysokoškolských studentů: genderové hledisko
Name (in English)
Demanding life situations in university students: gender aspect
Authors
Edition
Konferencia "Sociálne procesy a osobnosť 2008" 2008
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
appraisal; coping; coping strategies; demanding life situations; gender differences
Změněno: 8/10/2010 11:12, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.
V originále
Cieľom výskumu bola analýza záťažových situácií u vysokoškolských študentov, ktoré sa významne podieľajú na využití konkrétnych copingových stratégií. Skúmali sme tiež hodnotenie týchto záťažových situácií a vzťah medzi hodnotením záťažovej situácie a následným výberom stratégií zvládania. Skúmali sme stratégie vychádzajúce z hierarchického modelu, ktorý nadväzuje na pojatie zvládania R.S. Lazarusa. Analyzovali sme údaje 136 vysokoškolských študentov (53 mužov a 83 žien). Zistili sme genderové rozdiely v typoch záťažových situácií: ženy častejšie riešili situácie spojené s medziľudskými vzťahmi. Rozdiely sa objavili aj v hodnotení záťažových situácií: ženy vnímajú tieto situácie ako viac neovplyvniteľné a sebou nezavinené. Významné rozdiely medzi ženskou a mužskou časťou výskumného súboru sa objavili aj vo vzťahu medzi hodnotením záťažových situácií a využitím copingových stratégií.
In Czech
Cílem výzkumu byla analýza zátěžových situací u vysokoškolských studentů, které se významně podílí na využití konkrétních copingových strategií. Zkoumali jsme rovněž hodnocení těchto zátěžových situací a vztah mezi hodnocením zátěžové situace a následním výběrem strategií zvládání. Zkoumali jsme strategie vycházející z hierarchického modelu, který navazuje na pojetí zvládání R.S. Lazaruse. Analyzovali jsme údaje 136 vysokoškolských studentů (56 mužů a 83 žen). Zjistili jsme genderové rozdíly v typech zátěžových situací: ženy častěji řešily situace spojené s mezilidskými vztahy. Rozdíly se objevily také v hodnocení zátěžových situací: ženy vnímají tyto situace jako více neovlivnitelné a sebou nezaviněné. Významné rozdíly mezi ženskou a mužskou částí výzkumného souboru se objevily také ve vztahu mezi hodnocením zátěžových situací a využitím copingových strategií.
In English
Aim of the research was the analysis of demanding life situations in university students, which notably participated in usage of concrete coping strategies. We also investigated appraisal of these demanding life situations and the relation between appraisal of demanding life situation and subsequent selection of coping strategies. We investigated coping strategies derived from hierarchical model, which refers to R.S. Lazarus s approach to coping with stress. We analyzed data of 136 university students (53 males and 83 females). We found out gender differences in types of demanding life situations: women more often solved situations connected with interpersonal relations. Differences were detected also in appraisals of demanding life situations: women perceived these situations as less suggestible and uncaused. In addition, important differences between women and men subgroups were also between appraisal of demanding life situations and usage of coping strategies.