J 2008

Demanding life situations in university students: gender aspect

MILLOVÁ, Katarína, Marek BLATNÝ and Tomáš KOHOUTEK

Basic information

Original name

Demanding life situations in university students: gender aspect

Name in Czech

Zátěžové situace u vysokoškolských studentů: genderové hledisko

Authors

MILLOVÁ, Katarína, Marek BLATNÝ and Tomáš KOHOUTEK

Edition

Social Processes & Personality, 2008

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

appraisal; coping; coping strategies; demanding life situations; gender differences

Tags

appraisal, coping, coping strategies, demanding life situations, gender differences

Tags

Reviewed
Změněno: 14/4/2010 18:11, prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.

Abstract

ORIG CZ

V originále

The aim of the research was to analyze demanding life situations in university students, which to a significant degree influence using of specific coping strategies. We also studied the demanding life situation appraisal and the relation between it and following selection of coping strategies. We investigated coping strategies derived from the hierarchical model, which refers to R.S. Lazarus approach to coping with stress. We analyzed data of 136 university students (53 males and 83 females), and identified gender differences in demanding life types of situation: women more often became involved in situations relating to human relations. Differences were also found in the appraising of demanding life situations: women perceived these situations as less influenceable than men. Further, important differences between female and male subgroups were also found in the relation between appraising of demanding life situations and consequent use of coping strategies.

In Czech

Cílem výzkumu byla analýza zátěžových situací u vysokoškolských studentů, které se významně podílí na využití konkrétních copingových strategií. Zkoumali jsme rovněž hodnocení těchto zátěžových situací a vztah mezi hodnocením zátěžové situace a následním výběrem strategií zvládání. Zkoumali jsme strategie vycházející z hierarchického modelu, který navazuje na pojetí zvládání R.S. Lazaruse. Analyzovali jsme údaje 136 vysokoškolských studentů (56 mužů a 83 žen). Zjistili jsme genderové rozdíly v typech zátěžových situací: ženy častěji řešily situace spojené s mezilidskými vztahy. Rozdíly se objevily také v hodnocení zátěžových situací: ženy vnímají tyto situace jako více neovlivnitelné a sebou nezaviněné. Významné rozdíly mezi ženskou a mužskou částí výzkumného souboru se objevily také ve vztahu mezi hodnocením zátěžových situací a využitím copingových strategií.
Displayed: 28/10/2024 16:44