D 2008

Inclusive Social Tagging: A Paradigm for Tagging-Services in the Knowledge Society

PITNER, Tomáš, Renate MOTSCHNIG, Hampel THORSTEN and Michael DERNTL

Basic information

Original name

Inclusive Social Tagging: A Paradigm for Tagging-Services in the Knowledge Society

Name in Czech

Inkluzivní sociální značkování: Paradigma pro značkování v znalostní společnosti

Authors

PITNER, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Renate MOTSCHNIG (40 Austria), Hampel THORSTEN (276 Germany) and Michael DERNTL (40 Austria)

Edition

1. vyd. Heidelberg, 1st World Summit on the Knowledge Society, p. 1-10, 10 pp. 2008

Publisher

Springer

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Greece

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14330/08:00024381

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-3-540-87780-6

UT WoS

000259442700001

Keywords in English

inclusive universal access;inclusive social tagging

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/5/2009 08:38, prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper investigates the Web 2.0 phenomenon of social tagging in the context of existing approaches to semantic data structuring. Social tagging is embedded into the space spanned by current structuring approaches like taxonomies, metadata, or ontologies in order to identify its semantic and pragmatic foundations. Thereby, we use the Inclusive Universal Access paradigm to assess social tagging with respect to socio-technical criteria for inclusive and barrier-free provision and usage of web services. From this analysis we propose criteria for a paradigm we chose to call "Inclusive Social Tagging." We subsequently use these criteria to assess the tagging functionality of popular Web 2.0 services.

In Czech

Značkování (tagging) je jednou z nejstarších lidských činností souvisejících s organizaci znalostí. Článek přibližuje koncept značkování ve Webu 2.0 z pohledu kritérií inkluzivního univerzálního přístupu a hodnotí podle nich vybrané služby Web 2.0.

Links

1ET208050401, research and development project
Name: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, E-learning in the Semantic Web Context