J 2008

Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy

SLÁDKOVÁ, Iva and Zbyněk VYBÍRAL

Basic information

Original name

Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy

Name in Czech

Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy

Name (in English)

Subjective meaning attributed to circumstances in the course of establishing of eating disorder

Authors

SLÁDKOVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor) and Zbyněk VYBÍRAL (203 Czech Republic)

Edition

E-psychologie, 2008, 1802-8853

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00027313

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Internet; discussion; eating disorder; anorexia; bulimia

Tags

Reviewed
Změněno: 12/1/2009 09:04, prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.

Abstract

V originále

Zdrojem výzkumu byla diskusní fóra na čtyřech českých a jednom slovenském portálu věnovaná zdraví a poruchám příjmu potravy Obsahovou analýzou 378 příspěvků od 259 dívek byly získány nejčastěji zmiňované faktory podílející se na rozvoji PPP u dospívajících dívek. Kvalitativní obsahovou analýzou textů v internetových diskusích jsme hledali subjektivní významy, které faktorům vzniku onemocnění připisují samy dívky. Byly formulovány následující výzkumné otázky: Které faktory vnímaly dívky jako důležité v období vzniku nemoci? Jaké hypotézy měly / mají dívky o příčině onemocnění? Zjištění diskutujeme v kontextu jiných publikovaných, podobně zaměřených výzkumů.

In English

Four Czech and one Slovak portal dedicated to health matters were used as a research source here. The content analysis of 378 stories collected from 259 girls was the source of the most frequently mentioned factors contributing to the development of eating disorders of adolescent girls. Using the qualitative content analysis of the texts from the discussions we have searched for subjective meaning, which the girls have assigned as the main factors of this disorders occurrence. The research questions were formulated: Which factors were perceived by girls as important at the time of the disorders onset? What hypotheses were used by the girls to explain the disorders cause?

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society