Detailed Information on Publication Record
2008
Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy
SLÁDKOVÁ, Iva and Zbyněk VYBÍRALBasic information
Original name
Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy
Name in Czech
Subjektivní význam připisovaný okolnostem vzniku poruchy příjmu potravy
Name (in English)
Subjective meaning attributed to circumstances in the course of establishing of eating disorder
Authors
SLÁDKOVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor) and Zbyněk VYBÍRAL (203 Czech Republic)
Edition
E-psychologie, 2008, 1802-8853
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/08:00027313
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
Internet; discussion; eating disorder; anorexia; bulimia
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 12/1/2009 09:04, prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
V originále
Zdrojem výzkumu byla diskusní fóra na čtyřech českých a jednom slovenském portálu věnovaná zdraví a poruchám příjmu potravy Obsahovou analýzou 378 příspěvků od 259 dívek byly získány nejčastěji zmiňované faktory podílející se na rozvoji PPP u dospívajících dívek. Kvalitativní obsahovou analýzou textů v internetových diskusích jsme hledali subjektivní významy, které faktorům vzniku onemocnění připisují samy dívky. Byly formulovány následující výzkumné otázky: Které faktory vnímaly dívky jako důležité v období vzniku nemoci? Jaké hypotézy měly / mají dívky o příčině onemocnění? Zjištění diskutujeme v kontextu jiných publikovaných, podobně zaměřených výzkumů.
In English
Four Czech and one Slovak portal dedicated to health matters were used as a research source here. The content analysis of 378 stories collected from 259 girls was the source of the most frequently mentioned factors contributing to the development of eating disorders of adolescent girls. Using the qualitative content analysis of the texts from the discussions we have searched for subjective meaning, which the girls have assigned as the main factors of this disorders occurrence. The research questions were formulated: Which factors were perceived by girls as important at the time of the disorders onset? What hypotheses were used by the girls to explain the disorders cause?
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|