B 2006

Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení

SMÉKAL, Vladimír, Jana ZAPLETALOVÁ, Zuzana FREYVALDOVÁ, Petr HANÁK, Václava MASÁKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení

Name (in English)

Report from examination at school and in school counselling institution

Authors

SMÉKAL, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor), Jana ZAPLETALOVÁ (203 Czech Republic), Zuzana FREYVALDOVÁ (203 Czech Republic), Petr HANÁK (203 Czech Republic), Václava MASÁKOVÁ (203 Czech Republic) and Alena MATĚJKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vydání. Praha, 60 pp. 2006

Publisher

Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00027317

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86856-30-5

Keywords in English

pedagogical-psychological counselling; report; psychological examination; school; school counselling; special education; special education centre; special-pedagogical examination
Změněno: 29/6/2009 14:15, prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.

Abstract

V originále

Zpráva z psychologického a speciálně pedagogického vyšetření je důležitou součástí vyšetření, která se realizují ve školách a školských poradenských zařízeních, nejčastěji psychology a speciálními pedagogy. Zpráva představuje jistý druh komunikace mezi zadavatelem zakázky na jedné straně a odborníky (psychology, speciálními pedagogy) na straně druhé. Její forma i obsah jsou tedy vždy ovlivněny účelem, za jakým je zpráva vyhotovována a také tím, komu bude určena. Jinak bude formulována zpráva z vyšetření pro rodiče, školu nebo jiná odborná pracoviště. IPPP ČR prováděl šetření, ve kterém zjišťoval, kdo je nejčastějším iniciátorem vyšetření žáka u psychologů i speciálních pedagogů. Z šetření vyplynulo, že nejčastějšími zadavateli jsou tedy zákonní zástupci žáka, následuje škola, lékaři a případně jiná poradenská zařízení. Dále se mezi zadavateli objevují orgány sociálně právní ochrany dětí, případně Policie ČR. U rodičů jde často o iniciaci vyšetření žáka na základě doporučení školy. Dále jsme se snažili zjistit, jaké jsou rozdíly ve struktuře zprávy z vyšetření školních psychologů a školních speciálních pedagogů, kteří pracují ve školách, v porovnání se zprávami školských poradenských zařízení. Snažili jsme se porovnávat strukturu zprávy vytvořenou v pedagogicko-psychologické poradně a speciálně pedagogickém centru.

In English

Reports from psychological and special-pedagogical examination are important parts of examinations realised at schools and in school counselling institutions, most often by psychologists and special educationalists. The report represents a certain type of communication between the order submitter on the one hand and the specialists (psychologists, special educationalists) on the other hand. Its form and content are therefore always influenced by the purpose to what it is made out, and the addressee for who it is intended. Reports from examination intended for parents, school, or other specialist workplaces will be formulated differently. Pedagogical-Psychological Counselling Institute of the Czech Republic (IPPP ČR) conducted a survey in which they were identifying who was the most frequent initiator of an examination of a pupil by psychologists and special educationalists. It turned out that the most frequent submitters are legal representatives of a pupil, followed by school, physicians, and eventually other counselling institutions. Other submitters are bodies of social law protection of children, and in some cases, Police of the Czech Republic. Parents often initiate examination of their child in pursuance of school recommendation. Further, we tried to find out differences in the structure of reports from examination by school psychologists and school special educationalists who work at schools in comparison to reports by school counselling institutions. We attempted to compare the structure of reports made in pedagogical-psychological counselling centres with those made in special education centres.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society