Detailed Information on Publication Record
2006
Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení
SMÉKAL, Vladimír, Jana ZAPLETALOVÁ, Zuzana FREYVALDOVÁ, Petr HANÁK, Václava MASÁKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Zpráva z vyšetření ve škole a ve školském poradenském zařízení
Name (in English)
Report from examination at school and in school counselling institution
Authors
SMÉKAL, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor), Jana ZAPLETALOVÁ (203 Czech Republic), Zuzana FREYVALDOVÁ (203 Czech Republic), Petr HANÁK (203 Czech Republic), Václava MASÁKOVÁ (203 Czech Republic) and Alena MATĚJKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vydání. Praha, 60 pp. 2006
Publisher
Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00027317
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86856-30-5
Keywords in English
pedagogical-psychological counselling; report; psychological examination; school; school counselling; special education; special education centre; special-pedagogical examination
Tags
Změněno: 29/6/2009 14:15, prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
V originále
Zpráva z psychologického a speciálně pedagogického vyšetření je důležitou součástí vyšetření, která se realizují ve školách a školských poradenských zařízeních, nejčastěji psychology a speciálními pedagogy. Zpráva představuje jistý druh komunikace mezi zadavatelem zakázky na jedné straně a odborníky (psychology, speciálními pedagogy) na straně druhé. Její forma i obsah jsou tedy vždy ovlivněny účelem, za jakým je zpráva vyhotovována a také tím, komu bude určena. Jinak bude formulována zpráva z vyšetření pro rodiče, školu nebo jiná odborná pracoviště. IPPP ČR prováděl šetření, ve kterém zjišťoval, kdo je nejčastějším iniciátorem vyšetření žáka u psychologů i speciálních pedagogů. Z šetření vyplynulo, že nejčastějšími zadavateli jsou tedy zákonní zástupci žáka, následuje škola, lékaři a případně jiná poradenská zařízení. Dále se mezi zadavateli objevují orgány sociálně právní ochrany dětí, případně Policie ČR. U rodičů jde často o iniciaci vyšetření žáka na základě doporučení školy. Dále jsme se snažili zjistit, jaké jsou rozdíly ve struktuře zprávy z vyšetření školních psychologů a školních speciálních pedagogů, kteří pracují ve školách, v porovnání se zprávami školských poradenských zařízení. Snažili jsme se porovnávat strukturu zprávy vytvořenou v pedagogicko-psychologické poradně a speciálně pedagogickém centru.
In English
Reports from psychological and special-pedagogical examination are important parts of examinations realised at schools and in school counselling institutions, most often by psychologists and special educationalists. The report represents a certain type of communication between the order submitter on the one hand and the specialists (psychologists, special educationalists) on the other hand. Its form and content are therefore always influenced by the purpose to what it is made out, and the addressee for who it is intended. Reports from examination intended for parents, school, or other specialist workplaces will be formulated differently. Pedagogical-Psychological Counselling Institute of the Czech Republic (IPPP ČR) conducted a survey in which they were identifying who was the most frequent initiator of an examination of a pupil by psychologists and special educationalists. It turned out that the most frequent submitters are legal representatives of a pupil, followed by school, physicians, and eventually other counselling institutions. Other submitters are bodies of social law protection of children, and in some cases, Police of the Czech Republic. Parents often initiate examination of their child in pursuance of school recommendation. Further, we tried to find out differences in the structure of reports from examination by school psychologists and school special educationalists who work at schools in comparison to reports by school counselling institutions. We attempted to compare the structure of reports made in pedagogical-psychological counselling centres with those made in special education centres.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|