J 2008

Raná výuka cizích jazyků v České republice na přelomu 20. a 21. století

NAJVAR, Petr

Basic information

Original name

Raná výuka cizích jazyků v České republice na přelomu 20. a 21. století

Name (in English)

Teaching Foreign Languges to Young Learners in the Czech Republic at the Turn of the 20th Century

Authors

NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická orientace, 2008, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027378

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

EFL; young learners; primary education

Tags

Reviewed
Změněno: 13/1/2009 14:58, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato studie se věnuje problematice výuky cizího jazyka v primárním a preprimárním vzdělávání. Nabízí přehled zahraničních pohledů na dané téma zejména ve vztahu ke konceptu kritického období. Ve druhé části příspěvku autor zpravuje o cílech, designu, metodách a vybraných výsledcích empirického šetření, které provedl ve školním roce 2005/06 a které zkoumalo ozvěnu rané výuky anglického jazyka u žáků osmých tříd základní školy.

In English

This paper deals with the topic of teaching foreign languages to young learners. Various research approaches and findings are discussed, especially those based on the concept of critical period. the paper also introduces the aims, design, methods and selected results of a study that was carried out by the author in the 2005/06 school year. The study examined the effects of early foreign language instruction upon the achievement of grade 8 pupils.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling