V originále
Parents of children with an intellectual disability have many demanding but also many positive experiences. Parental benefits accrue from their relationship with the child and also from their personal growth which arises from the effort to face challenges arising from care of a child with a disability. These parental changes which can be linked with the concept of posttraumatic growth (Tedeschi, Park, Calhoun, 1997) are the subject of presented study. 114 Czech parents participated in the study. Czech version of the Kansas Inventory of Parental Perceptions (KIPP, Behr, Murphy, Summers, 1992) were used. Another questionnaire was used to obtain information about families and their child characteristics. Positive perceptions of mothers were found in majority areas measured by KIPP. Results also suggest some determinants of parental positive perceptions.
Česky
Rodiče dětí s intelektovým postižením mají řadu náročných, ale také pozitivních zkušeností. Jejich subjektivně vnímaný zisk vychází ze vztahu s dítětem a také z osobnostního růstu, ke kterému u nich dochází v důsledku čelení nárokům, jež na ně klade péče o dítě s postižením. Tyto změny u rodičů mohou být spojovány s konceptem posttraumatického růstu (Tedeschi, Park, Calhoun, 1997). Výzkumu se účastnilo 114 rodičů. Byla využita česká verze dotazníku Kansas Inventory of Parental Perceptions(KIPP, Behr, Murphy, Summers, 1992) a dále dotazník zjišťující informace o rodině a charakteristikách dítěte. Byli zjištěny pozitivní představy matek ve většině ze sledovaných oblastí, a dále byly indikovány některé determinanty jejich pozitivní perspektivy.