C 2008

Relationship between Project and Realization Form of Curriculum in Physical Education at Primary School

MUŽÍK, Vladislav

Basic information

Original name

Relationship between Project and Realization Form of Curriculum in Physical Education at Primary School

Name in Czech

Vtah mezi projektovou a realizační formou kurikula v tělesné výchově na základní škole

Edition

1. vyd. Brno, Contemporary School Practice and Health Education, p. 59-75, 16 pp. School and Health 21, 2008

Publisher

MSD, s. r. o.

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-042-5

Keywords in English

curriculum; elementary school; physical education; health education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/7/2009 08:57, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Abstract

V originále

The aim of this contribution is to compare the projected curriculum of physical education with practical implementation of physical education in schools. The research method is a questionnaire survey that covers a group of students in the 1st year of secondary school, i.e. the group of fresh graduates from elementary school. The results point to an apparent disharmony between projected (health oriented) and implemented curriculum of physical education. The results also bring topical piece of information about the respondents' relation to exercising activities. Acquired information could be a starting point for the possible curriculum amendment, for the preparation of physical education teachers or for the relevant steps in school practice. The contribution emphasises that physical education in elementary school should be directed at the students' health literacy improvement.

In Czech

Cílem kapitoly je porovnat projektované kurikulum tělesné výchovy s praktickou realizací tělesné výchovy na školách. Výzkumnou metodou je dotazníkové šetření provedené na výběrovém souboru studentů 1. ročníku středních škol, tj. na souboru čerstvých absolventů základní školy. Výsledky naznačují, že v tělesné výchově existuje patrný nesoulad mezi projektovaným (zdravotně orientovaným) a realizovaným kurikulem. Stať přináší také aktuální poznatky o vztahu respondentů k pohybu a pohybovým aktivitám. Získané poznatky mohou být východiskem jak pro případnou úpravu kurikula, tak i pro přípravu učitelů tělesné výchovy či pro příslušná opatření ve školské praxi. Kapitola zdůrazňuje, že je třeba tělesnou výchovu na základní škole více zaměřit na zlepšení zdravotní gramotnosti žáků.

Links

IAA7025403, research and development project
Name: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century