MUŽÍK, Vladislav. Relationship between Project and Realization Form of Curriculum in Physical Education at Primary School. In ŘEHULKA, Evžen. Contemporary School Practice and Health Education. 1st ed. Brno: MSD, s. r. o., 2008, p. 59-75, 16 pp. School and Health 21. ISBN 978-80-7392-042-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Relationship between Project and Realization Form of Curriculum in Physical Education at Primary School
Name in Czech Vtah mezi projektovou a realizační formou kurikula v tělesné výchově na základní škole
Authors MUŽÍK, Vladislav.
Edition 1. vyd. Brno, Contemporary School Practice and Health Education, p. 59-75, 16 pp. School and Health 21, 2008.
Publisher MSD, s. r. o.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-042-5
Keywords in English curriculum; elementary school; physical education; health education
Tags curriculum, Elementary school, health education, Physical Education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 9/7/2009 08:57.
Abstract
The aim of this contribution is to compare the projected curriculum of physical education with practical implementation of physical education in schools. The research method is a questionnaire survey that covers a group of students in the 1st year of secondary school, i.e. the group of fresh graduates from elementary school. The results point to an apparent disharmony between projected (health oriented) and implemented curriculum of physical education. The results also bring topical piece of information about the respondents' relation to exercising activities. Acquired information could be a starting point for the possible curriculum amendment, for the preparation of physical education teachers or for the relevant steps in school practice. The contribution emphasises that physical education in elementary school should be directed at the students' health literacy improvement.
Abstract (in Czech)
Cílem kapitoly je porovnat projektované kurikulum tělesné výchovy s praktickou realizací tělesné výchovy na školách. Výzkumnou metodou je dotazníkové šetření provedené na výběrovém souboru studentů 1. ročníku středních škol, tj. na souboru čerstvých absolventů základní školy. Výsledky naznačují, že v tělesné výchově existuje patrný nesoulad mezi projektovaným (zdravotně orientovaným) a realizovaným kurikulem. Stať přináší také aktuální poznatky o vztahu respondentů k pohybu a pohybovým aktivitám. Získané poznatky mohou být východiskem jak pro případnou úpravu kurikula, tak i pro přípravu učitelů tělesné výchovy či pro příslušná opatření ve školské praxi. Kapitola zdůrazňuje, že je třeba tělesnou výchovu na základní škole více zaměřit na zlepšení zdravotní gramotnosti žáků.
Links
IAA7025403, research and development projectName: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 25/4/2024 16:37