C 2008

An Analysis of Health Education Curriculum as a Basis for Creation of School Educational Programmes

MUŽÍKOVÁ, Leona

Basic information

Original name

An Analysis of Health Education Curriculum as a Basis for Creation of School Educational Programmes

Name in Czech

Analýza kurikula výchovy ke zdraví jako východisko pro tvorbu školních vzdělávacích programů

Edition

1. vyd. Brno, ŘEHULKA,E.et al.:Contemporary Discourse on School and Health Investigation, p. 29-38, 10 pp. School and Health 21th. 2008

Publisher

MSD, s. r. o.

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-041-8

Keywords in English

curriculum; health education; elementary school; school educational program

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/7/2009 09:20, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Abstract

V originále

This contribution comes out from the content analysis of curriculum documents, programs and projects of health support and results of the questionnaire survey covering the group of more than 500 head teachers from the Czech elementary schools. The acquired information allows us to form a model of health education that can be a starting point in creation of school educational programs in the educational field Man and Health of General Educationl Program for elementary education. At the same time, author points out that there are limits and difficulties connected with creation of school educational plans in this field, specifically in the health education field of study. She emphasises a demand of openness of this model with respect to changing terms of realization in pedagogical practise.

In Czech

Sdělení vychází z obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, programů a projektů podpory zdraví i výsledků dotazníkového šetření provedeného na souboru více než 500 ředitelů českých základních škol. Poznatky dovolují vytvořit model výchovy ke zdraví, který může být východiskem při tvorbě školních vzdělávacích programů ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Autorka současně upozorňuje na limity a úskalí při tvorbě školních vzdělávacích programů v této vzdělávací oblasti, resp. ve vzdělávacím oboru výchova ke zdraví. Zdůrazňuje potřebu otevřenosti modelu s ohledem na proměnlivé realizační podmínky v pedagogické praxi.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century