J 2007

Vzrušující nákupy bez placení

RAŠTICOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Vzrušující nákupy bez placení

Name in Czech

Vzrušující nákupy bez placení

Name (in English)

Exciting shopping without paying

Authors

RAŠTICOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Psychologie dnes, Praha, Portál, 2007, 1211-5886

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00027409

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

shoplifting; addiction; adolescence; cognitive behavioral therapy

Tags

Reviewed
Změněno: 14/1/2009 22:55, doc. PhDr. Martina Rašticová, Ph.D.

Abstract

V originále

Předkládaná studie popisuje psychosociální fenomém shoplifting, který se vyskytuje ve všech vyspělých společnostech. V USA si shoplifteři odnášejí každoročně zboží za 10 miliard USD. Odhaduje se, že shoplifter je každý jedenáctý zákazník. V první části článku jsou popsány rozdíly mezi shopliftery a zloději-profesionály. Dále zmiňuje specifika mladých shoplifterů a a základní motivace a nutkání shoplifterů k jejich činům. V závěru jsou zmíněny možnosti terapeutické práce s lidmi trpícími shopliftingem.

In English

Presented study summarizes findings about psychosocial phenomenon of shoplifting. In the USA, shoplifters carry away goods for 10 billion USD each year. It is estimated that shoplifter is each eleventh customer. First part of the paper defines the differences between shoplifters and professional stealers. Then the problematic of young shoplifters and their motivations are noted. At the end, the therapeutic options are discussed.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society