Detailed Information on Publication Record
2007
Vzrušující nákupy bez placení
RAŠTICOVÁ, MartinaBasic information
Original name
Vzrušující nákupy bez placení
Name in Czech
Vzrušující nákupy bez placení
Name (in English)
Exciting shopping without paying
Authors
RAŠTICOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Psychologie dnes, Praha, Portál, 2007, 1211-5886
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00027409
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
shoplifting; addiction; adolescence; cognitive behavioral therapy
Tags
Reviewed
Změněno: 14/1/2009 22:55, doc. PhDr. Martina Rašticová, Ph.D.
V originále
Předkládaná studie popisuje psychosociální fenomém shoplifting, který se vyskytuje ve všech vyspělých společnostech. V USA si shoplifteři odnášejí každoročně zboží za 10 miliard USD. Odhaduje se, že shoplifter je každý jedenáctý zákazník. V první části článku jsou popsány rozdíly mezi shopliftery a zloději-profesionály. Dále zmiňuje specifika mladých shoplifterů a a základní motivace a nutkání shoplifterů k jejich činům. V závěru jsou zmíněny možnosti terapeutické práce s lidmi trpícími shopliftingem.
In English
Presented study summarizes findings about psychosocial phenomenon of shoplifting. In the USA, shoplifters carry away goods for 10 billion USD each year. It is estimated that shoplifter is each eleventh customer. First part of the paper defines the differences between shoplifters and professional stealers. Then the problematic of young shoplifters and their motivations are noted. At the end, the therapeutic options are discussed.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|