a 2008

Realizace školní tělesné výchovy pohledem učitelů 1. stupně základní školy

TRÁVNÍČEK, Marek

Basic information

Original name

Realizace školní tělesné výchovy pohledem učitelů 1. stupně základní školy

Name in Czech

Realizace školní tělesné výchovy pohledem učitelů 1. stupně základní školy

Name (in English)

The carying out of physical education from a primary school teachar´s point of view

Authors

TRÁVNÍČEK, Marek
The carying out of physical education from a primary school teachar´s point of v.

Edition

Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podproru zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století. s. 47, 2008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-044-9

Keywords in English

primary school; physical education; realized curiculum

Tags

International impact
Změněno: 15/1/2009 16:47, Mgr. Marek Trávníček

Abstract

V originále

Tělesná výchova je v aktuálních vzdělávacích dokumentech představena jako součást vzdělávání žáků v oblasti podpory zdraví. Je otázkou, zda samotní učitelé tuto deklarovanou koncepci zohledňují při realizaci svého pojetí tělesné výchovy. Šetření tématicky navazuje na výzkum autora z roku 2007, kdy se učitelé vyjadřovali k poslání tělesné výchovy, tedy jejich vnímání úlohy a cílů tělesné výchovy. Nyní jsme se zaměřili na oblast realizovaného kurikula. Sdělení vychází z jednoho zdroje šetření – dotazníku provedeném na dostupném výběrovém souboru učitelů prvního stupně základní školy (N= 519). Závěry referátu poskytnou cenné informace o stavu tělesné výchovy na 1. stupni základní školy zejména po plánované konfrontaci výsledků s paralelním šetřením, kdy respondenty nebyli učitelé, ale žáci

In English

The physical education in current educational documents is introduced as a part of education of students in the field health support. It may be in question if teachers themselves see this conception when carrying out their own conception of physical education. The investigation topically follows up with the author’s research from the year 2007 when teachers themselves commented on perception of function and objectives of physical education. Now we focused on the field of realized curriculum. The message comes from one source of research which is a questionnaire completed with selected primary school teachers (N=519). The conclusions of this report offer valuable information about situation of physical education at primary school, especially in comparison with the results of a parallel research when respondents were not teachers but students.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century