BAZALOVÁ, Barbora. Proces osvojování jazyka u dětí s poruchami autistického spektra. (The Process of Language Acquisition in Children with Autism Spectrum Disorder.). In zdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 1st ed. Brno: Paido, 2008, p. 19 - 29, 143 pp. ISBN 978-80-7315-167-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proces osvojování jazyka u dětí s poruchami autistického spektra.
Name (in English) The Process of Language Acquisition in Children with Autism Spectrum Disorder.
Authors BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, zdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, p. 19 - 29, 143 pp. 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027446
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-167-6
Keywords in English special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive education; integrative education; Autism Spectrum Disorder; language
Tags Autism Spectrum Disorder, inclusive education, integrative education, Language, special educational needs
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D., učo 11544. Changed: 15/2/2016 23:04.
Abstract
Tento příspěvek se zaměřuje na osvojování jazyka u dětí s poruchami autistického spektra. V první části je popsána komunikace této specifické skupiny dětí, další část je zaměřena na jejich řeč v některých jazykových rovinách. Dále je popsána metoda intermodálního preferenčního sledování (IPL). Jsou zmíněny výzkumy zahraničních odborníků. V poslední části je popsána regrese osvojeného jazyka u jednotlivých poruch. Jsou uvedeny odkazy na převážně zahraniční literární zdroje.
Abstract (in English)
This article focuses on language acquisition in children with autism spectrum disorder. In its first part, communication of children from this specific group is described. The next part focuses on their speech in some language areas such as pragmatics, syntax, phonology. Intermodal Preferential Looking (IPL) is described. Research completed by some experts from abroad is mentioned. The way that previously acquired language regresses in specific diseases and disorders is described. There are references, mainly from abroad, at the end of this paper.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 3/7/2024 20:34