V originále
Příspěvek představuje českou verzi dotazníkové metody The Children's Perception of Interparental Conflict Scale (CPIC, Grych, Seid, Fincham, 1992). Psychometrické charakteristiky nástroje jsme zjišťovali na vzorku 554 patnáctiletých respondentů zapojených do studie ELSPAC. Třífaktorová struktura CPIC (Vlastnosti konfliktu, Ohrožení, Sebeobviňování) vykazuje dostatečnou, avšak ne zcela uspokojivou shodu s teoretickými předpoklady a zjištěními Grycha, Seida a Finchama. Role subškály Triangulace v kognitivním zpracování konfliktu a faktorové struktuře nástroje je diskutována z vývojového hlediska. Metoda CPIC se jeví jako vhodný nástroj pro výzkumné užití, pro její praktickou aplikaci by však bylo třeba získat data na reprezentativnějším souboru a vylepšit psychometrické kvality škály Triangulace.
In English
The study introduces the Czech version of the The Children's Perception of Interparental Conflict Scale (CPIC, Grych, Seid, Fincham, 1992). Psychometric properties of the measure were assessed on a sample of 554 fifteen-year-olds who participate in the Czech ELSPAC longitudinal study. A 3-factor structure of conflict properties, threat, and self-blame shows a sufficient, though not perfect fit with theoretical expectations and Grych, Seid, Fincham's results. The developmental role of the sub-scale of triangulation is discussed with its implications for conflict cognition and factor structure of the instrument. The Czech CPIC was found suitable for research use, although there is room for improvement on the triangulation scale. Also data from a more representative sample are necessary for more practical use.