PLUCKOVÁ, Irena. Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ (Effectiveness of Video-media Advantage in the Chemistry Teaching). PedF MU, 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ
Name in Czech Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ
Name (in English) Effectiveness of Video-media Advantage in the Chemistry Teaching
Authors PLUCKOVÁ, Irena.
Edition PedF MU, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) video;chemické pokusy;
Keywords in English Video;Chemical Experiments;
Tags Chemical Experiments, video
Changed by Changed by: Mgr. Irena Plucková, Ph.D., učo 9651. Changed: 30/6/2009 13:48.
Abstract
Hlavním cílem této práce bylo, pokusit se o co nejkompletnější analýzu a interpretaci videoseriálu Chemické pokusy pro základní školy I,III a jeho využití ve výuce předmětu chemie na základní škole. Dílčí cíle práce se pak týkají těchto tématických okruhů: výukových technologií, školních chemických pokusů, videa ve výuce chemie, analýzy vdeoseriálu, návrhů didaktických aplikací v rámci metodické příručky videoseriálu Chemické pokusy pro základní školy I,III a ověření účinnosti didaktických návrhů a aplikací v reálné výuce předmětu chemie. Na základě hypotéz, které jsem si stanovila, proběhl výzkum v reálné praxi na základní škole. Nejprve byla vytvořena metodika jednotlivých vyučovacích hodin na téma Směsi v osmém ročníku a téma Soli v devátém ročníku. U obou témat byly využity reálné školní chemické pokusy a chemické videopokusy. Po té jsem uskutečnila chemický didaktický experiment s využitím didaktického testu na dané téma. Jeho výsledky jsou prezentovány v patnácté kapitole a v přílohách mé disertační práce. Tímto didaktickým experimentem byly potvrzeny stanovené hypotézy a v práci byly rovněž splněny předem určené cíle. Disertační práce je výsledkem mých pedagogických zkušeností a mnohaleté praxe s výukou na základní i vysoké škole. Věřím, že bude přínosem pro učitele na základních školách a pro studenty na naší katedře chemie PdF MU Brno.
Abstract (in English)
The topic of thesis is Effectiveness of Video-media Advantage in the Chemistry Teaching. A complex analysis of movie (Chemical Experiments for Basic School I-III) and its interpretation and practice using was main goal. The work contains some chapters: teaching technology, school chemical experiments, movies as chemistry education media, analysis of movie (Chemical Experiments for Basic School I-III) and its application in chemistry teaching. The research was accomplished on Mixture and Salt topics. Both were made with chemistry experiment using, and on the other hand as video-experiment. Comparative analysis both of type experiments was performed. A didactical test was used for this investigation. The predictions were verified. Conclusions were used at the chemistry teaching on a basic school and also on Department of Chemistry for pregradual teaching.
PrintDisplayed: 8/5/2024 03:24