u 2008

Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ

PLUCKOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ

Name in Czech

Využití videomédií ve výuce chemie na ZŠ

Name (in English)

Effectiveness of Video-media Advantage in the Chemistry Teaching

Edition

PedF MU, 2008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

video;chemické pokusy;

Keywords in English

Video;Chemical Experiments;
Změněno: 30/6/2009 13:48, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.

Abstract

V originále

Hlavním cílem této práce bylo, pokusit se o co nejkompletnější analýzu a interpretaci videoseriálu Chemické pokusy pro základní školy I,III a jeho využití ve výuce předmětu chemie na základní škole. Dílčí cíle práce se pak týkají těchto tématických okruhů: výukových technologií, školních chemických pokusů, videa ve výuce chemie, analýzy vdeoseriálu, návrhů didaktických aplikací v rámci metodické příručky videoseriálu Chemické pokusy pro základní školy I,III a ověření účinnosti didaktických návrhů a aplikací v reálné výuce předmětu chemie. Na základě hypotéz, které jsem si stanovila, proběhl výzkum v reálné praxi na základní škole. Nejprve byla vytvořena metodika jednotlivých vyučovacích hodin na téma Směsi v osmém ročníku a téma Soli v devátém ročníku. U obou témat byly využity reálné školní chemické pokusy a chemické videopokusy. Po té jsem uskutečnila chemický didaktický experiment s využitím didaktického testu na dané téma. Jeho výsledky jsou prezentovány v patnácté kapitole a v přílohách mé disertační práce. Tímto didaktickým experimentem byly potvrzeny stanovené hypotézy a v práci byly rovněž splněny předem určené cíle. Disertační práce je výsledkem mých pedagogických zkušeností a mnohaleté praxe s výukou na základní i vysoké škole. Věřím, že bude přínosem pro učitele na základních školách a pro studenty na naší katedře chemie PdF MU Brno.

In English

The topic of thesis is Effectiveness of Video-media Advantage in the Chemistry Teaching. A complex analysis of movie (Chemical Experiments for Basic School I-III) and its interpretation and practice using was main goal. The work contains some chapters: teaching technology, school chemical experiments, movies as chemistry education media, analysis of movie (Chemical Experiments for Basic School I-III) and its application in chemistry teaching. The research was accomplished on Mixture and Salt topics. Both were made with chemistry experiment using, and on the other hand as video-experiment. Comparative analysis both of type experiments was performed. A didactical test was used for this investigation. The predictions were verified. Conclusions were used at the chemistry teaching on a basic school and also on Department of Chemistry for pregradual teaching.