ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Podreczniki dla szkol srednich po aksamitnej rewolucji - ideal i rzeczywistosc (Textbooks for the Upper Secondary Schools after Velvet Revolution - the ideal and the reality). In Miedzy szkola i uniwersytetem. Odbiorcy w nowych podrecznikach dla reformujacej sie szkoly. 1st ed. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2008, p. 213-218. ISBN 978-83-88176-96-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podreczniki dla szkol srednich po aksamitnej rewolucji - ideal i rzeczywistosc
Name in Czech Učebnice pro střední školy po sametové revoluci - Ideál a skutečnost
Name (in English) Textbooks for the Upper Secondary Schools after Velvet Revolution - the ideal and the reality
Authors ONDRÁŠKOVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Poznań, Miedzy szkola i uniwersytetem. Odbiorcy w nowych podrecznikach dla reformujacej sie szkoly, p. 213-218, 6 pp. 2008.
Publisher Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034690
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-83-88176-96-8
Keywords in English secondary school - textbook of the Czech language - middle school reform - state leaving exam
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Changed: 12/2/2009 17:50.
Abstract
Autorka se zabývá obavami učitelů českého jazyka v době vzdělávací reformy v České republice. Zaměřuje se na učebnice českého jazyka a na plánované zavádění nové státní maturitní zkoušky, která má za úkol ověřit znalosti absolventů střední školy. Charakterizuje současné učebnice, způsob výuky na středních školách a dosavadní realizaci maturitní zkoušky. O reformě školství a zavádění státní maturity se diskutuje. Všímá si podobností a rozdílů v přístupu učitelů ve vztahu k výuce a ověřování znalostí v Česku a Polsku. Omezený prostor nedovoluje hlouběji srovnávat českou situaci s právě probíhajícími obdobnými procesy v polském školství.
Abstract (in English)
The autor discusses the concerns of teachers of the czech language at the time of the educational reform in the Czech Republic. New textbooks for the Czech language, procedures in carrying out examinations and knowledge verification (new secondary school leaving examinations) are characterized and their influence upon the teaching and learning process in new remodeled schools is discussed. Similarities and differences in the approach adopted by teachers in relation to examination tests in Czech, priorities in language teaching, the place of curricula in planning, only marginally outlined because of the limited space, make the Polish leader draw comparisons with similar processes currently taking place in Polish schools.
PrintDisplayed: 2/5/2024 17:44